GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 67

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

afdeling als een nadeel ervaren. Samen met de vakgroepen

Huisartsgeneeskunde en Filosofie zitten we op een plek waar weinig

directe aanloop is. Informele contacten in de wandelgangen worden

daardoor minder.

In 1987 verhuist de afdeling gelukkig naar de tweede etage van het

faculteitsgebouw. Een vijf-tal kamers waarbij we al snel een grote

ruimte, bedoeld voor onderwijs, in bezit nemen als secretariaat omdat

vooral de ontwikkeling van het computer-ondersteund onderwijs door

projectgelden sterk gegroeid is en ruimte behoeft.

Op die plek zitten wij vele jaren, vaak te krap en in de latere jaren

gescheiden van het secretariaat, dat een verdieping lager zit bij de

onderwij sadministratie.

2. Curriculum-ontwikkeling

In de eerste jaren van Onderwij scoƶrdinatie ligt de aandacht het meest

bij het werk van de CVH, waarvan immers De Wit lid is en ik voorzit-

ter. Ook Elise Oosterwijk wordt al snel betrokken bij het herprogram-

meringswerk als secretaris van de subcommissies. Later worden ach-

tereenvolgens Hans Nobel, Joop Dopper, Janneke Kuijken en Mare

Soethout officieel ambtelijk secretaris van de CVH. De Bruijne neemt

het leeuwendeel van de werkzaamheden voor de commissie

"Vaardigheden" op zich.

Met elkaar dragen we er zorg voor dat al die notulen en rapporten

geproduceerd worden en de brieven en nota's geschreven. De invoe-

ring van het nieuwe curriculum in 1981 kost de afdeling extra energie;

er bestaan nog diverse problemen die op het laatste moment tot oplos-

sing moeten worden gebracht. Het overleg over de roostering en de

voorbereiding van het Introductieblok kosten veel tijd. Ook begint er

een discussie op gang te komen over het voorzitterschap en een moge-

lijke samenvoeging van de CVH met de onderwijscommissie, dit

wordt echter niet gerealiseerd. Het overdragen van het voorzitterschap

van de CVH aan Prof. Feenstra, in 1981, geeft geen vermindering van

werkzaamheden. De ontwikkeling van de diverse curriculumjaren

blijft voorlopig de aandacht vragen.

In 1982 ontstaan twee nieuwe commissies, de Commissie

Basisartsopleiding en de Commissie voor de Wetenschappelijke

Onderzoekers- en Beroepsopleiding. Bij beide commissies is de afde-

ling betrokken. In de laatste commissie wordt eerst gedacht over een

65

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's