Is studeren ook al een last? - pagina 67
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
afdeling als een nadeel ervaren. Samen met de vakgroepen
Huisartsgeneeskunde en Filosofie zitten we op een plek waar weinig
directe aanloop is. Informele contacten in de wandelgangen worden
daardoor minder.
In 1987 verhuist de afdeling gelukkig naar de tweede etage van het
faculteitsgebouw. Een vijf-tal kamers waarbij we al snel een grote
ruimte, bedoeld voor onderwijs, in bezit nemen als secretariaat omdat
vooral de ontwikkeling van het computer-ondersteund onderwijs door
projectgelden sterk gegroeid is en ruimte behoeft.
Op die plek zitten wij vele jaren, vaak te krap en in de latere jaren
gescheiden van het secretariaat, dat een verdieping lager zit bij de
onderwij sadministratie.
2. Curriculum-ontwikkeling
In de eerste jaren van Onderwij scoƶrdinatie ligt de aandacht het meest
bij het werk van de CVH, waarvan immers De Wit lid is en ik voorzit-
ter. Ook Elise Oosterwijk wordt al snel betrokken bij het herprogram-
meringswerk als secretaris van de subcommissies. Later worden ach-
tereenvolgens Hans Nobel, Joop Dopper, Janneke Kuijken en Mare
Soethout officieel ambtelijk secretaris van de CVH. De Bruijne neemt
het leeuwendeel van de werkzaamheden voor de commissie
"Vaardigheden" op zich.
Met elkaar dragen we er zorg voor dat al die notulen en rapporten
geproduceerd worden en de brieven en nota's geschreven. De invoe-
ring van het nieuwe curriculum in 1981 kost de afdeling extra energie;
er bestaan nog diverse problemen die op het laatste moment tot oplos-
sing moeten worden gebracht. Het overleg over de roostering en de
voorbereiding van het Introductieblok kosten veel tijd. Ook begint er
een discussie op gang te komen over het voorzitterschap en een moge-
lijke samenvoeging van de CVH met de onderwijscommissie, dit
wordt echter niet gerealiseerd. Het overdragen van het voorzitterschap
van de CVH aan Prof. Feenstra, in 1981, geeft geen vermindering van
werkzaamheden. De ontwikkeling van de diverse curriculumjaren
blijft voorlopig de aandacht vragen.
In 1982 ontstaan twee nieuwe commissies, de Commissie
Basisartsopleiding en de Commissie voor de Wetenschappelijke
Onderzoekers- en Beroepsopleiding. Bij beide commissies is de afde-
ling betrokken. In de laatste commissie wordt eerst gedacht over een
65
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's