GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 32

Bekijk het origineel

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 32

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

V o o r b e p a a l d e t i j d

wetgeving. Het waren jaren waarin het aan geloof in maakbaarheid

van structuren en culturen niet ontbrak.

Zo'n proefveld was er ook In de Letterenfaculteit van de VU, bij

de afdeling Nederlands. In samenwerking tussen goed georgani-

seerde studenten en de medewerkers van de afdeling werd, met

gedogen door de hoogleraren, een drastische modernisering van

het onderwijs- en studieprogramma tot stand gebracht. Dat werd

wel vergemakkelijkt door het ontbreken van politiek conflict. Ook

de studenten die de maatschappij wilden hervormen, zagen in dat

de studie van de Nederlandse taal- en letterkunde daartoe weinig

ingang bood.

De onderwijshervorming bij Nederlands was radicaal. Er werd

aangeknoopt bij de moderne wetenschappelijke kennisbestanden,

en zo veel mogelijk afstand genomen van het Academisch Statuut

(dat overigens in de jaren '70 in hoog tempo werd uitgekleed en

in de jaren '80 werd vervangen door het huidige visitatiesysteem).

Er werd eerst een studieprogramma opgesteld, met verdeling van

de tentamens over de jaren, volgens een logische opbouw en een

allocatie van studententijd. Het onderwijs werd opgevat als bege-

leiding van de studie: inleiding, motivering, structurering, onder-

steuning e.d. Bijgevolg konden onderwijs- en studieprogramma

sterk worden geïntegreerd. Hoorcolleges werden zo veel mogelijk

vervangen door werkcolleges en werkgroepen, waarin 'huiswerk'

van studenten werd verlangd. Er werden syllabi geschreven en

samengesteld, met fotocopieën en literatuurlijsten. Beoordelings-

normen werden geëxpliciteerd. De meest vergaande innovatie

was het toepassen van blokprogramma's, waarin studenten in de

loop van een aantal weken hun tijd aan slechts twee vakken be-

steedden, afgesloten door een tentamen. Het onderwijs voor dat

tentamen werd dan heel intensief in diezelfde weken gegeven.

Docenten kregen aldus collegevrije periodes beschikbaar voor hun

onderzoek. Naar de onderwijskundige wijsheid van die tijd was

dat alles geavanceerde modernisering en professionalisering van

universitair onderwijs.

26

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's