Omstreden normalisering - pagina 224
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
de aandacht op de universiteiten voor genoemde vraagstukken een
goede ontwikkeling. 'De universiteit is de plek om de maatschappelij-
ke verhoudingen te doordenken. Maar,' voegt hij er in dezelfde zin, als
reactie op de radicale studentenbeweging, streng aan toe:' niet om er-
tegen te ageren.''^^ En laat dat nu juist een van de dominante drijfveren
van de radicale studentenbeweging zijn, het verbinden van theorie
met de praktijk, vaak praxis genoemd. En die praktijk wordt in be-
langrijke mate gevonden binnen de universiteit; de praxis van weten-
schap en onderwijs. Het - in de terminologie van Den Uyl - ageren te-
gen de maatschappelijke orde krijgt vooral in de faculteiten gestalte.
De alma mater moet een radicale praxis worden, al dan niet losjes
verbonden met praktijken van de arbeidersbeweging, de vrouwenbe-
weging en andere nieuwe sociale bewegingen. Op het wetenschapspo-
litieke speelveld bekritiseren vele kritische studentengroepen de heer-
sende praxis, vooral in de sociale faculteit, maar ook bij Medicijnen,
Letteren, Filosofie, Theologie en Wiskunde en Natuurwetenschap-
pen. Bestaande studieprogramma's bieden onvoldoende aangrij-
pingspunten en ruimte om het maatschappelijk engagement in on-
derwijs en wetenschapsbeoefening ruimte te geven. De aangeboden
theorieƫn en de dominante wetenschappelijke stromingen geven geen
antwoorden op vragen inzake onderdrukking, uitbuiting en bevrij-
ding. Integendeel. Het marxisme (en even later het feminisme) biedt,
zo is het gevoelen, het omvattende perspectief om maatschappelijke
verhoudingen en tegenstellingen waar ook in de wereld beter te gaan
begrijpen en te doorgronden. Sociaalwetenschappelijke benaderingen
van sociologen als Van Zuthem en Kuiper Hzn., van psychologen als
Boekestijn, Fokkema en Drenth, van pedagogen als Van Hulst, De Wit
en Van Stegeren, van antropologen als Schoorl, Schulte Noordholt en
Tennekes, van politicologen en bestuurskundigen als Kuypers en
Brasz en methodologen als Van der Zouwen bieden een dergelijk per-
spectief niet, in ieder geval niet toereikend. Nico Schouten vertelt dat,
toen hij in 1971 aan de VU Sociologie ging studeren, hij van kritische
ouderejaarsstudenten te horen kreeg dat het vak gedomineerd werd
door het gezichtspunt van normen en waarden.
Dit werd sarcastisch de sociologie van wormen en maden ge-
noemd. In de overeenkomst in klanken zat een verwijzing naar
een lager niveau van organismen, dat werd bestudeerd. Het doel
was het simplisme aan de kaak te stellen, niet om de betekenis als
zodanig te ontkennen. De zwakte van de aanpak, zo werd mij ge-
222
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 224](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's