Een handvol filosofen - pagina 52
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
48 I Fragiel begin (i88o-i<)i8)
Wel kwam in het rapport een verschil naar voren in wetenschapsopvatting tussen de
commissie en Lohman. Een jurist zou volgens Lohman 'moeten beginnen met uit de
positieve wetgeving, de geschiedenis van het recht en de maatschappelijke verschijn-
selen te bestuderen wat op een gegeven tijd en plaats het recht is en welke regelen op
rechtsgebied gelden. Want het zeer omvangrijke en zeer gecompliceerde samenstel
van verschijnselen dat wij recht noemen is een historisch verschijnsel;... Maar hij be-
hoeft en behoort daarbij niet te blijven staan. Hij moet tevens nagaan in hoever die
wetten... in overeenstemming zijn met de ordinantiën Gods die wij kennen uit de na-
tuur der dingen en uit de Schriftuur P Kortom, Lohman ging in zijn onderwijs uit
van de veelheid van verschijnselen die zich aan hem als jurist voordeed, prefereerde
in eerste instantie een immanente kritiek en wilde vervolgens zijn bevindingen toet-
sen aan de Bijbel.'
Vervolgens erkende Lohman dat de Bijbel 'ten allen tijde en overal geldende begin-
selen en geboden' bevat en dat het 'voor den geloovige die bij de Heilige Schrift leeft
niet moeilijk [valt] die te vinden, zelfs al wordt daarvan niet vooraf een systeem ge-
maakt, waarvan ik de mogelijkheid natuurlijk niet ontken. Maar de rechtsgeleerde,
die het recht voor zijn tijd en zijn land zoekt te ontleden, vast te stellen en te ontwik-
kelen, kan onmogelijk dat recht afleiden uit de Schrift, of beproeven ... een algemeen
en voor alle tijden geldend rechtssysteem vast te stellen'.''
De commissie verweet Lohman een dualistische opvatting over de gereformeerde
beginselen, die erop neerkwam dat Lohman de gereformeerde beginselen (ordinan-
tiën Gods) enerzijds wilde leren kennen uit de feiten (de natuur der dingen) en ander-
zijds uit Gods geopenbaarde wil in de Bijbel. Ook meende de commissie een inconsi-
stentie te zien in Lohmans bewering dat hij de mogelijkheid niet ontkende om de
beginselen en geboden in Gods Woord in een systeem te vatten en anderzijds geen
mogelijkheid zag om het recht van een concreet land uit de Schrift af te leiden en een
voor alle tijden geldend rechtssysteem vast te stellen. Het verschil van mening spitste
zich dan ook toe op de methode van onderzoek, die de commissie wilde zien in de
lijn van de stellingen die de senaat had aanvaard en die Lohman had verworpen.
Daarom concludeerde de commissie dat Lohman 'onder de Gereformeerde beginse-
len in art. 2 der Statuten niet hetzelfde verstaat, wat, naar het oordeel van de Com-
missie, volgens het artikel daaronder verstaan moet worden'."* Anderzijds is de op-
merking van De Savornin Lohman in een brief aan de commissie niet
verbazingwekkend: 'Het zal ten slotte de vraag zijn, of mijn onderwijs beantwoordt
aan Uwe opvatting van artikel 2'.'^
Zonder fundamenteel kentheoretisch onderzoek naar de oorsprong en aard van be-
ginselen, zonder wetenschapsfilosofisch onderzoek naar de te kiezen methoden van
onderzoek en dus zonder duidelijkheid over de inhoud van de gereformeerde begin-
selen voor de juridische faculteit, werd de conclusie van het rapport in de vorm van
99 De Savornin Lohman, De aanval op Seinpost, p. 48.
100 Zie Kuiper, De voormannen, p. 204.
l o i De Savornin Lohman, De aanval op Seinpost, p. 50.
102 Rapport Commissie van Enquête, pp. 26-27, ^9) 3^^ 36-37.
103 Brief van 2 februari 189e, Bijlage C, bij het Rapport van de Commissie van Enquête, p. 55. Hoewel ook
historisch-theologische verschillen aan de orde kwamen (over de interpretatie van christelijk, calvinistisch en
gereformeerd), was het geschil tussen de commssie en Lohman niet primair van theologische maar van juridisch-
mcthodologische aard.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 52](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's