GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 27

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

25 macht is God, de oneindige Geest, die in de menschen, als eindige geesten, immanent is. Zoo zochten dan OPZOOMER in den weg der ervaring. SCHOLTEN in dien der bespiegeling en HOEKSTRA door uit te gaan van de Verlossingsbehoefte en het daarmee verbonden ethisch idealisme, los van de Schrift en de op haar gegronde dogmen, een nieuwe Theologie op te bouwen. De bedoeling daarbij was, de Christelijke religie te verzoenen met de wetenschap, waaronder bepaaldelijk die der Natuur werd verstaan. Met haar dogma der gesloten natuurcausaliteit, waarin voor het wonder geen plaats is, stond de toenmalige natuurstudie in het teeken van het naturalisme. Een verzoening tusschen Theologie en Natuurwetenschap, tusschen de christelijke religie en dè wetenschap was, naar het oordeel der vaderen van het Modernisme, dan ook alleen mogelijk door den Bijbel te „ontwonderen" en door God Zijn wondermacht in de natuur en ook in ons geestelijk leven te ontzeggen. De Schriftkritiek der Modernen werd hierdoor beheerscht en, bij aanvaarding van het naturalistische dogma, moesten ook de christelijke dogmen, voor zoover men althans niet naar een „ondogmatisch Christendom" streefde, zoo gereconstrueerd, dat het supranatureel karakter er aan werd ontnomen. Bij deze reconstructie van dogmen en Belijdenis beschouwde SGHOLTEN zich als den wettigen troonopvolger van CALVIJN en zijn THEÏSTISCH MONISME als een ontwikkeling der oude Gereformeerde Theologie langs nieuwe banen. In de derde groep der oude generatie, die ik, om van het gewone spraakgebruik niet af te wijken, saamvat onder den naam RECHTZINNIG of ORTHODOX,^) zijn, als in die der VRIJZINNIGEN, drie stroomingen te onderscheiden, de BUBELSCHE, de ETHISCHE en

de

De

GEREFORMEERDE.

orthodoxie wordt vertegenwoordigd door Prof. en Prof. DOEDES, wier groote verdiensten als Apologeten van de Christelijke religie tegenover het naturalisme niet mogen worden vergeten. De dissertatie van VAN OOSTERZEE: BUBELSCHE

VAN OOSTERZEE

D E JESU E VIRGINE MARIA NATO, en die VITAM REDITU,

hebben.

van

DOEDES: D E JESU IN

zijn teekenend voor wat zij ook later gepresteerd

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's