GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 23

Rede ter gelegenheid van de 56e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

19

staat deze school nog ietwat geïsoleerd, maar toch heeft zij een niet te onderschatten invloed. Zij betoogt, dat de innerlijke beleving volgens vast plan bij het kind is te wekken. Het is mogelijk om gevoelens en wilsimpulsen aan het kind te doen beleven op zulk een wijze, dat het kind godsdienstig leert voelen. •^^^) Vandaar de stelling van Kabisch, dat „Religion lehrbar" is. ^^^) En al hebben andere catecheten enkele reserves, Niebergall met zijn grooten invloed is het toch hierin met Kabisch vrijwel eens, dat het kind zoo bearbeid kan worden, dat practisch blijkt, dat door de „Erlebnisse", die wij het bieden, voor hem de religie doceerbaar is. •'*°) Anderen meenen, dat het beleven van den godsdienst voor het kind mogelijk is, maar alleen door contact met de religieuze gemeenschap; ^^•') terwijl weer anderen — en onder hen noemen wij speciaal Bohne ^•*^) —, al willen ze voor orthodox gehouden worden, toch in zooverre het „Erlebnis"-principe erkennen, dat ze zeggen, dat het kind bij het godsdienstonderwijs alleen het voorportaal van de werkelijke godsdienstige innerlijke beleving kan betreden als vrucht van het onderwijs. Voor de practijk van het schooht/ezen heeft de „Erlebnis"-paedagogiek niet geringe beteekenis gehad. ^^^) Niet zoozeer door wat zij bouwde, meer door wat ze afbrak en soms ook door wat ze bedierf. Men wilde, dat de school zou worden, in tegenstelling met de vroegere, niet iets vreemds in de menschelijke gemeenschap, niet iets dat van de samenleving was losgeweekt, maar een gelukkig levend lid in het totaal van de vormen van het leven. Ze is geen onderwijsen opvoedingsinstituut, maar eenvoudig het levenspaleis voor de jeugd, beheerscht door haar eigen levenswet. ^**) Een niet gering gevaar voor ordelijke toestanden vloeide uit de consequente beleving van deze gedachte voort. Allerlei gestalten nam de „Erlebnis"-idee in de practijk aan. Onder leiding van Bliiher ^'^^), Wyneken^*^) en Lietz^'^'^) ontwikkelde zich de Wandervogel-beweging en kwamen andere takken van jeugdorganisatie naar voren, die spraken over „schöpferische Erziehung", welke een chaos als begin bewust als ideaal poneerden. „lm Anfang war das Chaos" werd het devies dezer practische „Erlebnis"-paedagogen. Het practische schoolwerk werd in de „Gemeinschaftsschulen" van den Hamburger „Wendekreis" o.a. in Bremen, Berlijn, Maagdenburg en Dresden aangevat. ^*^) In de „Landerziehungsheime" ^^^) ontstonden voor meer gegoeden centra, waar de nieuwe beginselen werden beleefd. De jeugd moest in deze inrichtingen, naar het ideaal, haar historisch „worden" zelf beleven, daardoor, dat ze uit den chaos groeide tot

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's