GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 20

Rede uitgesproken op de vierenzeventigste gedenkdag van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

weer als donum-superaddi:um in het leven komen kan, kan de boven-natuur herstellen en de mens weer zijn eind-bestemming doen bereiken. De reformatorische en speciaal de gereformeerde opvatting van het beeld Gods, zoals wij die kortelijks omschreven, ziet de mens wel heel anders. Men heeft weliswaar van rooms-katholieke zijde aan de gereformeerde theologie verweten, dat zij de mens te somber zag, wanneer zij betoogde, dat de mens van nature noodzakelijk gericht is op het kwaad, tenzij de genade in zijn leven komt; maar anderzijds is van reformatorische zijde betoogd, dat het concilie van Trente wel zeer optimistisch was, indien het hem in de ban wilde doen, die beweerde, dat de vrije wil van de mens na de zonde van Adam verloren is en uitgedoofd, of dat hij een titel is, waaraan geen werkelijkheid beantwoord. Natuurlijk betekent dit niet, dat de rooms-katholieke anthropologie wezenlijk gelijk zou zijn aan die van het humanisme. Ook dat heeft Trente wel duidelijk gezegd: Zo iemand niet belijdt, dat Adam Gods toorn over zich haalde en daarmee ook de doodstraf en met de doodstraf slaaf werd van de duivel en dat Adam geheel in iets slechters naar lichaam en ziel werd veranderd, hij zij in de ban. Maar anderzijds betekent dit niet de radicale verdorvenheid van de menselijke natuur. Men spreekt in rooms-kathoUeke kring voortdurend over de overdrijving van de gevolgen der erfzonde in gereformeerde kring. En ook roomskatholieke theologen spreken ervan, dat de godgeleerden na Trente in hun opvatting over de erfzonde optimistisch blijven s®). Is het dan niet waar, dat vooral voor een psycholoog de opvatting der gereformeerden omtrent de verdorvenheid van de menselijke namur moeilijk aanvaardbaar is? Het zij mij vergund over deze gereformeerde opvatting, zoals ik die zie, thans nog iets te zeggen. In de eerste plaats aanvaarden wij op geen enkele wijze een wezenlijke minderwaardigheid van de stof, alsof die mens zou bestaan uit elementen van lager orde en elementen van hoger orde. De mens is geschapen naar Gods beeld, zoals hij is. En ook Adam's stof behoorde aan de zoon van God, Adam. Adam is een schepsel temidden van vele andere, maar in hem is de éénheid van het „kind van de Vader zijn" gerealiseerd in zijn hele bestaan. Stof en geest mogen te onderscheiden zijn, zij staan niet min of meer manicheïsch tegenover elkaar. Uit stof en geest heeft God de mens gebouwd en in die ene mens zien wij wel beide, maar wij zien beide in eenheidsrelatie tot elkander. Wij zien niet een lichaam en een ziel, maar wij zien een mens. Deze mens. gemaakt door God, was beelddrager Gods in het moment, waarop hij werd. Hij vertoonde niet alleen de vestigia Dei, zoals al de schepselen dat doen, maar hij was imago Dei, hij was dat geheel en al, in ziel en lichaam, in alle vermogens en in alle krachten, in alle toestanden en in alle verhoudingen. Adam was het beeld Gods, omdat hij in zoverre hij waarachtig mens was, en hij was waarachtig wezenlijk mens, omdat en in de mate, waarin hij beeld Gods was. Wat gebeurt er nu, wanneer Adam valt? Wel, Adam wordt dan geen dier. Hij verliest de oorspronkelijke gerechtigheid. Maar het beeld Gods, dat Adam ontving, staat niet enkel in die oorspronkelijke 18

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1954

Rectorale redes | 34 Pagina's

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1954

Rectorale redes | 34 Pagina's