GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof. 1 Joli. 5; 4.

In het vierde of laatste (voorloopig althans; stuk van de Biographie van Prof. Dr H. Bavinck spreekt de Schrijver over de moeilijkheden, waarmede de groote man te worstelen had, ook nog in zijn laatste levensjaren, als hij het wereldgebeuren naging. De oorlog van 1914 heeft die problemen niet nader tot hun oplossing gebracht, ze veeleer lastiger gemaakt. Als het nu niet te gewaagd is, de ondorsteiling uit te spreken: kan de oorzaak hiervan niet gezocht worden in zijn dualistische opleiding: eerst de gereformeerde omgeving, daarna aan de Leidsche Hoogeschool. Zijii kinderlijk geloof heeft hem nooit begeven, maar zijn verstandelijke vorming vóór Leiden is, dunkt mij', niet sterk genoeg .geweest om den overWeldigenden invloed der Hoogeschool te dragen, die op gansch anderen wortel stoelde dan dien des geloofs.

Eerst als 'het geloof aanwezig is, zijn de noodzakelijke axioma's voorhanden, waarop Ware wetenschap' gebouwd kan worden. Het wordt, meen ik, te Weinig doorvoeld, al wordt het ook beleden, dat hetgeloofeen zaak des harten is. „Met het hart gelooft men Ier rechtvaardigheid". Het komt miji voor, dat Dr Bavinck in zijn „'Verzamelde opstellen" (hl. 14 onderaan) niet geheel juist-izegt: „Uit het nieuwe leven komt toch te zijner tijd.... het geloof opi, opi het gebied van het bewustzijn". Het spreekt vanzelf, dat hel geloof volstrekt niet buiten het bewustzijn omgaat., „Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods." Er-is kennis noodig van eigen ellende, van God en den Zaligmaker, waarzonder geen geloof mogelijk is. Maar de daad des geloofs, des geloofs m Jezus Christus namelijk, is een daad des harten. Trouwens, ook opi amder gebied is dat Waar. Wat mea. gaarne gelooft, gelooft men gauw. Het spreekt evenzeer vanzelf, dat het bewustzijn dat geloof verheldert, versterkt, maar van die meerdere wetenschap blijft het geloof de grond. Als het geloof geschokt wordt, schglnt ook de wetenschap' niet meer vast te staan.

Dat geloof overwint de wereld. Niet het Calvinisme, niet de gereformeerde beginselen, noah de gereformeerde helijdenis overwinnen die Iwtereld. Wiji moeten! - ons dat goed indenken. Hebben dan het Calvinisme enz. geea waarde? Die hebben zonder twijfel zeer groote, uitnemende waarde, maar ze overwinnen de wereld niet. Dat is het werk des geloofs, het leven uit het geloof, het worstelen met God, het zijn en blijven in .Jezus. Wat ik haast niet behoef uit te spireken: daarmede is niet slechts een zalig g; enot, een bespiegeling, maar een werkzaam leven in den dienst des Hoeren bedoeld. Zelfs de Heilige Schrift zonder g|eloof mist die kracht. En niemand van ons zal er toch ook maar een oogenblik aan denken, den Bijbel waardeloos te verklaren? Ik weet wel, dat die zooeven genoemde uitdrultbingleB oorspronkelijk en nóg figuurlijk, als beeldsptaak bedoeld zijn; maar ik weet ook, dat ze vaak letterlijk verstaan worden.

Degelijke, grondige kennis der Heilige Schrift ïs eea vereischte sine qua non. „Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is". Wij kunnen die kennis Mji anderen tot het bewustzijln brengen; mee geloof ea liefde gaan wij daarbij dieper en raken ook het hart; maaj-eerst de werking des Heiligen Geestes maakt die kennis vruchtbaar. Het is een valsche stelling, dat het er niet op aan komt, wat men gelooft, als men maar als Christen leeft. Wat wij! gelooven, heeft grooten invloed op het hoe van ons Christendom. Ik ma.g er wel op wijzen, dat kennis en kennis twee zijn. Er is een kennis, die alleen daarin bestaat, dat men niet ontkent, die alleen in het hoofd zit. Maar de echte kennis staat in directe verbinding met ons hart en leidt ons doen en laten.

Evenwel, van hoe groote beteekenis grondige kennis van den Bijbel ook is, vergeten mag niemand, dat de

hoofdzaak is ea blijft ons p«rsoonlbij'k geloof ia Jezus Christus, die ons èn rechtvaardigheid èn heiligmaking geworden is. Iemand kan een vurig' strijder voor het Calvinisme, voor de gereformeerde beginseleii en belijdenis zijii, en toch nog zonder God of ten minste op een afstand van Hem wandelen. En zoo iemand zal niet veel bijdragen tot de overwinning, die de w'ereld overwint.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 januari 1923

De Reformatie | 8 Pagina's

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 januari 1923

De Reformatie | 8 Pagina's