GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEESTELIJKE ADVIEZEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEESTELIJKE ADVIEZEN.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De H. Doog.

Z. te A. maakt bedenking tegen wat ik in ons nummer van 20 Aug. j.l. schreef ter beantwo-ording van eenige vragen aangaande den H. Doop. Hij acht dat mijn zeggen „dat de H. Dooip: ient, om den geloovige verzegeling te doen", in strijd js met de H. Schrift, die leert, dat de geloovigenj verzegeld worden door den Heiligen G-eest. (2 Cor. 1:22, Ef. 1:13b en Ef. 4:30.)

Deze bedenJcing rust blijkbaar op een misverstand. En vermoedehjk zou dat misverstand onmiddelijk onder de aandacht van mijn opponent zelf gekomen zijn, als hij den volzin, waaraan hij de door hem aangehaalde woorden ontleende, in zijn geheel had afgeschreven.

Ik schreef toch, „dat de Doop, gelijk elk Sacra.mont, dient o-m den geloovige verzegeling te doen van de atwassching zijner zoenden door den Geest - en door het bloed van Christus, en daardoor zijn geloof te versterken".

Had hij d'eze uitdrukking wat nauwkeuriger gelezen, dan zou hij begrepen hebben, dat ze niet spreekt van dé verzegeling van den geloovige-zélf, gelijk de door hem aangevoerde Schriftuurplaatsen doen, maar van de verzegeling van iets, n.l. de-reiniging van zonde, aan den geloovige. Trouwens, hij' moest gevoeld hebben, dat de aangehaalde woorden „om den geloovige verzegeling te doen" iels geheel anders bedoelen dan de uitdruJcking: „om den geloovige te verzegelen".

En, zoo hem dit niet aanstonds duidelijk was, zou het hem stellig duidelijk' zijn geworden, als. hij mijn raad, in het begin van mijn schrijven, had opgevolgd, en „E Voto" over het betreffende onderwerp had nagelezen.

In het vertrouwen, dat hij' dat alsnog zal doen, doe ik hier geen poging, om hem het verschil tusschen de verzegeling van den geloovige-zélf en het verzegelen aan den geloovige van wat hij' in Christus bezit, - duidelij'k te malden.

Dan zal hem mét het ond'erscheid óók het verband tusschen beide duidelijk worden, tin zal hij inzien dat het - een h-et ander, in plaats van ermee in strijd te zijn, juist integendeel dient.

Als hij' verder poogt te bètoogen, dat de Doop-, bij' den volwassen geloovige, óók en vóór alles de beteelpenis had van een b e 1 ij' d e n i s, ben ik dat natuurlijk aanstonds met hem - eens.

Doch als hij' dan verder schrijft, dat de Doop „zoo ontzaglijk rijk is, en d'at het, gel-et op da diepere beteekenis van den Doopi, zulk een onuitsprekelij'k voorrecht is g-edoo-pt te mogen worden in den Naam des Vaders, en in den Naam des Zoons, en in den Naam - des Heiligen Geestes", blijkt daar toch uit, dat de Doop ook voor hém noig iets anders is dan een plechtige belijidenis-acte van den geloovige, dat de geloovige er niet slechts iets in uitspreekt, maar er ook iets in ontvangt. En als hij dan een antwoord zoekt op de vraag wat hij er in ontvangt, en daarbij' denkt aan de symbolische beteekenis van den Doop, en vollen nadruk legt op h-et woordje „in" in de DoopsfoTmuie van Matth. 28:19, dat hijl-zelf onderstreepte, , dan is hij op weg om in te zien, dat de H. Doop wel waarlijk den geloovige van Godswege verzegeling doiet van de afwassching der zonden do'or het bloed en door den Geest van Christus, en van de ge-meenschap met den Drieeenige die hem door de-reiniging van. : ^onde ontsloten WOTdt.

Had Jezus broeders naar 't vleescli?

K. „te V. vraagt mo, of onze-Heere .lezus al of

niet broeders-naar-'tvleesch heeft gehad.' , tWas van ouds een strijdvraag.

En ze is het nog altoos.

De verschillende antwoorden, vóór en na gegeven, laten zich tot drie groepen terugbrengen.

De eerste groep-ontkent het, en acht, met ©en beroep op de ruime beteekenis van „bloedverwant, die het woord „broeder" een enkelen keer (b.v. in Gen. 13:8 en 11) heeft, dat met de „broeders dos Heeren" bedoeld zijn de zonen van Clopas of Alphëus, die 'van Maria's zijde „neef's" van Jezus waren.

De tweede ontkent evenzeer, en meent, dat bij' Jezus^ broeders en zusters (want ook van zuisters van Jezus lezen we in Matth. 13:56, Mare. 6:3) te denlcen is aan zoons en dochters van Jozef uit een vorig huwelijk.

De derde antwoordt be-vestigend, en houdt voor Jezus' broeders en zusters, kindere; p., na Jezus' geboorte, uit het huwelijk van Jozef en Maria gesproten, en die derhalve half-broers en half-zustersvan Jezus waren.

Het gaat bij' deze kwestie eigenlijk om de vraag, ol Maria, ook na de geboorte des Zaligmakers maagd is gebleven.

Niet. omdat men het strijdig achtte met de majesteit van Christus zelf, maar uit de reeds vroeg opgekomen neiging om Maria als de H. Maagd te vereeren, schroomden vélen te aanvaatden dat Jezus broeders en zusters naar 'tvleesch gehad zo-u hebben.

Anderen daarentegen meenden, en m.i. terecht, dat daarmee aan de eere van Maria, zoomin als aan die des Heilands wordt • tekort gedaan, en dat tal van uitspraken der Schrift, als b.v. Matth. 1:18 en 25, 12:46 en 47, 13:55, Mare. 3:21 en 31, 6:3 en 4, Lukas 2:7, 8:19 e.a., zich met een andere opvatting bezwaarlijk laten verzoenen.

Correspondentie. Een viertal lezers, die me bedenkingen èn opmerkingen zonden, naar aanleiding van m'n antwoord op do vraag naar het geoorloofde van „handw-erlqes op Zondag", zal het, hoop ik, geen al te groote teleurstelling zijn, dat ik, bij afwezigheid van nieuwe gezichtspunten, in hun schrijven geen aanleiding vond, verder op deze materie in te gaan.

F.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 1926

De Reformatie | 8 Pagina's

GEESTELIJKE ADVIEZEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 1926

De Reformatie | 8 Pagina's