GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De leiding in de school.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leiding in de school.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De leiding in de school. „Het OnJorwijs", orgaan van de Vereen, v. Hoofden van Scholen maakte dezer dagen attent op wat in liet Jaarverslag 1923—1924 wordt geconstateerd over bot algemeen gemis aan leiding in de school. De strijd, dio er van zekere zijde gevoerd werd, om vooral het gezag ook in de scliO'Ol op zij te zetten, schijnt wel algemeen succes te krijgen, nu juist niet altijd'in 't voordoel van het onderwijs. Men komt daarvan wel sterk onder den indruk, wanneer men leest, wat officieel in het Regeeringsverslag wordt verklaard. Ik geef hier enkele aanhalingen.

Ie Hoofdinspectie (Gelderland, Noord-Brabant, Limburg) :

„Toezicht blijlt echter noodig en is ook op velerlei wijze zeer goed mogelijk." „Ook tegen het bijwonen van lessen, gegeven door onderwijzers in eigen klasse, bestaat geen practis.ch bezwaar in een goede school, waar ordo heerscht; ide leerlingen van hot hoofd'ikunnon zich alsdan met schriftelijk werk bezighouden en, zoo noodig, kan do ondorwijzer m hot aangrenzende lokaal ©en oogje in bet zeil houden.

Gemakzucht en gebrek aan durf om op te treden zijn do hoofiiredenen, waarom een en ander zoo zelden gebeurt. De schoolhoofden vooion zich geen leiders on tlo ooderwijzera zion veel ie veel in elke controle een, daad van wantrouwen, zij lijden gedeeltelijk aan zelfoverschatting, gedeeltelijk zijn ze bang te worden aangespoord tot harder werken, tot grooter inspanning, wat maar al te dikwijls gewenscht zou zijn."

2e Hoofdinspectie (Zuid-Holland en Zeeland): „Do afschaftinig van het ambulantismo der hooiden is wel merkbaar. Vraagt men inlichtingen omtrent personeel, dan krijgt mön dikwijls do opmerking van de hoofden, dat zij daarmee niet bijzonder op do hoogte zijn, wijl hun het onderwijs in een klas is opgedragen. Toch behoort het tot hun taak, zich van het personeel en v«an den gang van het onderwijs in de geheele school op de hoogte te stellen, en bij wat goeden wil kon dit wellicht meor gebeuren dan op sommige (scholen, het, geval is."

3e Hoofdinspectie (Noord-Holland en Utrecht):

. „Do leiding der school was zeer verschillend. In verscheidene scholen was eenheid van lijn te bemerken in 't groote en toch verscheidenheid in de vele kleine zaken, hei. onderwijs betreffende, , zoodat ieder lid van het personeel zich zelf kon zijn in hot geven van zijn onderwijs, terwijl do eenheid niet verloren werd. Een degielijk leerplan en een trouw zich hieraan houden waarboigit - een gooden gang in de school.

Helaas moesten vaak ernstige afwijkingen worden geconstateerd, 0, i. heeft het hoofd der school in zeer vole gevallen schuld. Het is qhs n.l. opgevallen, dat zeer vaak het hoofd zich uitsluitend met zijn eigen klas tif klassen bemoeide en zich nooit inliet met de overige, leder lid van het personeel werkt dan zonder eonigo controle en do verschillemle klassen sluiten niet aan. Meermalen werd bij bet vragen naar de gebruikte methodes, in het bijzonder in de laagste klassen, geantwroord mot een: „wij hebbosi geen methode, wij gebruiken onze eigen methode." Van zulke gevallen bleek hot hoofd dor school vaak niets te weten."

4ei Hoofdinspectie (Friesland, Groningen, Overijsel, Drente, zooals men ziet, geldt het Hier de vorige indeeling) :

„Hier werd vooral de nadruk gelegd op de wenschelijkheid, dat de positie van het hoofd der school niet verder worde verzwakt."

„Het Onderwijs" vervolgt dan zijn artikel aldus:

Do belangen van het onderwijs eischen, dat er aan een school zooveel mogelijk in eenzelfden geest wordt gewerkt, dat er iemand is, die door geregeld kennis te nomen van hetgeen er in de vorschiUende klassen wordt godaan en do resultaten van het werk, daaraan opzettelijk zijn aandacht geeft, en die ten slotte de verantwoordelijke persoon is voor den geheelen gang van zaken. Daardoor behoeven de beteekenis en de waarde van het work van den klasse-ondenvijzer in geenen deele schade te lijden. Evenmin behoeft daarvan het gevolg te zijn, dat het prestige van den onderwijzer wordt verzwakt, dat deze-door zijn leerlingen en hun oudei's niet geheel voor vol wordt aangezien, omdat „het hoofd" aan de school toch eigenlijk de man zou zijn. Het we.rk van een onderwijzer in zijn klas kan niet geheel op zich zelf staan, het houdt verband met hot werk in de aansluitende klassen; volledige „zelfstandigheid" van eiken onderwijzer in de school is eenvoudig een waandenlvbeeld, waarbij met de school als geheel, als vormende een geleidelijke naar een bepaald, vooraf vastgesteld doel voerende weg geen rekening wordt gehouden. Dat met de opvattingen en inzichten op het gebied van onderwijs en opvoeding van allen, die aan een school verbonden zijn, rekening wordt gehouden, is zeker gewenscht; dat voor ieder van hen de gelegenheid openstaat deze opvattingen en inzichten tot uiting en in bespreking te brengen, is zonder twijfel noodig, en de wettelijke bepalingen geven alleszins voldoende waarborg, dat dit inderdaad kan geschieden, maar men vruotite zich , er voor, met het oog fip de belangen van het onderwijs en van degenen, in wierfbelang hot wordt gegeveai, zijn vakvereenigingsleuzen en zijn politieke gevoelens tot uiting te willen brengen bij de regeling van do aangelegenlieden der school. Vast staat, dunkt mij, wol, dat wanneer aan zoo menige school het onderwijs flink op peil staat en een inderdaad goeden

invloed oefent op de leerlingen in en buiten de school, dit voor een niet gering deel mede te danken is aan dem persoon, die aan het hoofd staat. Honderd • tegen een, dat de hoofdelooze school, of de republikeinsche school, of de revolutionaire school, of hoe. men deze inrichting, bet „ideaal" , van een deel der onderwijzers, ook wil noemen, het niet zoo ver zal (Jiunnen brengen.

Dat hoofd en verder onderwijzend personeel omtrent de zaken der sdiool overleg plegen, is uitnemend, zelfs noodzakelijk, maar als de onderwijzers met dat overleg slechts bedoelen het „onschadelijk maken" van. de macht en den invloed van „den bovenmeester", dan wordt wat-het zwaarst moet wegen, te weten hot belang van de school, van het onderwijs, van het kind, opgeofferd aan partijbelang en vakvOreenigings-'politiek, al moge dit laatste worden ontkend en al spreekt meai liever van de eischen van don modernen tijd en van don waren dèmocratischen geest.

iMocbton de ouderen onder de onderwijzers, die bij ervaring kennen de wrange vruchten van hot itrijven van degenen, die wel eens bun „voormannen" worden genoemd, den moed \hebben zich tegen dit drijven piet kracht te verzetten, en mochten de jongeren op hun hoede zijn voor die propagandisten, welke zoo dikwijls reeds een gevaar zijn gebleken voor waro beroepsliefdc on voor een zich met toewijding geven 'aan een met liefde gekozen levenstaak!

Vij eindigen dit artikel, met den wensch, dat spoedig in dit algemoeme gebrek aan leiding zal worden voorzien, in 't belang van onze volksontwikkeling, onze volkswelvaart, maar vooral ten behoeve van onze openbare school, die bij deze „gemoedelijke anarchie", zeker ton gronde zal gaan, althans verlaten zal .worden door die burgers, welke leiding en gezag nog altijd erkennen als goede grondslagen van den-Staat!

Ook voor ons, voorstanders van het Bijzonder onder-•wijs zijn deze dingen van belang. Wij hebben altijd te veel medegeleefd met ons volksonderwijs, om deze verwording onverschillig aan te zien, te meer, wanneer ook onze scholen niet. vriji blijven van den geest des tijds 'i: M& ^i^0^'Wf

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

De leiding in de school.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1927

De Reformatie | 8 Pagina's