Revue 1995 - pagina 59
Onderzoet Grants manager Gea Broekema
Fondsen werven voor kankerpatiëntjes
Door Peter Boerman
"Je kunt in een ziekenhuis veel kapotmaken als Je met sponsoring begint", meent Gea Broekema. "Een ziekenhuis is geen reclamezuil. Je moet er altijd rekening mee houden dat patiënten er niet voor hun lol naar toe gaan. Dat is een gevoelskwestie."
Broekema is in februari dit jaar bij de afdeling Kindergeneeskunde van het VU-ziekenhuis aangesteld als 'grants manager', een uit de Verenigde Staten overgewaaide term, die vrij vertaald zoiets als 'coördinator fondsenwerving' betekent. In die functie probeert Broekema nieuwe inkomstenbronnen aan te boren voor het project Vonk, het VU-onderzoek naar kinderkanker. "Veel vakgroepen worden hier constant belaagd met bezuinigingen", vertelt ze. "En de financiële buffer om die op te vangen ontbreekt meestal. Terwijl het werk dat hier geleverd wordt toch goed is: het is klinisch relevant en er verschijnen veel publikaties. Dan is het natuurlijk zonde om mensen naar huis te moeten sturen als je even met een gat in je begroting zit. Vandaar dat we zijn gaan zoeken naar manieren om de traditionele subsidiestroom aan te vullen." De eerste taak van Broekema in haar nieuwe functie was het opzetten van een 'inkomstenstrategieplan', een inventariserend beleidsplan waarin drie verschillende vormen van inkomstenbronnen beschreven staan. De eerste
vrije Universiteit
amsterdam
is de meest traditionele: subsidies. "Nationaal is dat een vrij overzichtelijk gebied", zegt de voormalig klinisch analiste. "Maar met name internationaal zijn er nog veel potjes die niet gebruikt worden. Dat probeer ik nu een beetje te stroomlijnen." Tweede belangrijke inkomstenbron voor het project Vonk is fondsenwerving. Dat kan variëren van ouders die geld geven nadat hun kind het ziekenhuis verlaten heeft, tot bedrijven die met hun gift het eigen imago op willen vijzelen. "Door de jaren heen zijn voor Vonk wei bijdragen binnengekomen, maar die waren nooit structureel. Daar willen we nu iets aan gaan veranderen. We vinden ook dat we verantwoording moeten afleggen over wat we met het geld doen. Daarom geven we nu twee keer per jaar een informatiebulletin uit,
'Een ziekenhuis is geen reclamezuil'
Onderzoek
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Revue | 104 Pagina's