Revue 1995 - pagina 78
. dcuiteu Geneeskunde
los met een enthousiast verhaal over
(Heel snel)
studenten, blokonderwijs en vaardighe-
Wat-is-er-veranderd-in-het-medlsch-onder-
den op het gebied van lichamelijk
wijs?
onderzoek. Zelfs zo, dat er nauwelijks een vraag tussen te krijgen is.
'Aanvankelijk, voordat ik onderwijscoördinator w e r d , was ik voorzitter van
Hoe bent u eigenlijk
zo in Inet
onderwijs...?
de commissie die een voorstel voor een nieuw medisch curriculum moest geven. Dat was voor de twee-fasen-wet
VS/U academisch z i e k e n h u i s
'Ik wist toen ik afstudeerde één ding
die eind jaren zeventig al werd voor-
zeker: alles best, maar ik ga niet in het
bereid. De grote knelpunten in het
onderwijs! Dat leek me niks. Ik wilde
medisch onderwijs waren dat er te veel
liever wetenschappelijk onderzoek doen, of me met de Lustrum van de faculteit
organisatie van de
Op 27 oktober 1 995 w o r d t het negen-
vakgroep bemoeien.
de lustrum van de faculteit gevierd.
Maar ik gaf veel
Stuur voor informatie over het dag- en
colleges en practica
a v o n d p r o g r a m m a uw naam en adres
aan eerste-, tweede-
naar De Lustrumcommissie
en derdejaars stu-
Geneeskunde, A n t w o o r d n u m m e r 2 9 4 1 ,
denten, dat hoorde
1000 SN A m s t e r d a m .
bij mijn taak. Vervolgens werd ik door allerlei
Het w e e r b a r s t i g e o n d e r w i j s in d e
omstandigheden lid
geneesl<unde
van het vakgroep-
Onderwijscoördinator d r j a n Heijlman
bestuur en later
neemt afscheid van de medische facul-
vertegenwoordiger
teit. 'Het opleiden van artsen is nogal
van de wetenschap-
i n g e w i k k e l d . Er is ook voor geen enke-
pelijke staf in de
le discipline zoveel tijdschriften en con-
faculteitsraad en
gressen als voor medisch onderwijs.'
moest ik me eigen-
Aldus d r j . Heijlman, onderwijscoördi-
lijk voornamelijk
nator van de medische faculteit vorig
bezig houden met
jaar in Synaps. Aan deze klaarblijkelijke
onderwijs. Na ver-
worsteling k w a m per 1 september
loop van tijd ben ik
jongstleden een einde, want Jan Heijlman
dat allemaal heel
gaat met de VUT. Heijlman (63) studeer-
leuk gaan v i n d e n .
de chemie aan de Vrije Universiteit en
Dus toen ik in 1 978
was vanaf 1962 wetenschappelijk
onderwijscoördina-
(hoofd-)medewerker van de vakgroep
tor kon w o r d e n ,
Medische Chemie van de faculteit
heb ik dat gedaan.'
Geneeskunde. In 1 978 volgde daar zijn aanstelling als onderwijscoördinator. Het was volgens Heijlman 'een mooie, veelbewogen tijd'. De vraag wat hij in die periode zoal meemaakte is nog nauwelijks gesteld of Heijlman brandt
24
vrije
dr Jan Heijlman
Universiteit
amsterdam
Revue
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Revue | 104 Pagina's