GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1995 - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1995 - pagina 12

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

van vriendschap. Hij vindt het moeilijk om in een groep z'n plek te vinden. Hij houdt niet altijd van dezelfde dingen als zijn klasgenootjes. Voetbal vindt hij bijvoorbeeld niet leuk. Hij struint liever door de natuur op zoek naar wetenswaardigheden. Of maakt van blikjes een telefoonverbinding. Hierdoor valt hij uit de toon." In het basisonderwijs wordt, dankzij het project Weer Samen Naar School, aandacht besteed aan kinderen die afwijken van het gemiddelde niveau. Het gaat meestal om kinderen die niet mee kunnen komen in de les. Zij krijgen bijvoorbeeld remedial teaching. Van der Meer vindt dat er ook begeleiding moet komen voor hoogbegaafde kinderen die slecht presteren. "Dit is vooralsnog een vergeten groep." Wetenschapswinkel

De Wetenschapswinkel zorgt ervoor dat de kennis van de Vrije Universiteit door derden gebruikt kan worden. Zo bemiddelt de Wetenschapswinkel tussen organisaties die specifieke vragen hebben en studenten en onderzoekers die deze vragen met onderzoek willen beantwoorden. Voorwaarde is dat de resultaten niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt, informatie: tel. (020) 444 5666.

10

vrije

Zij stapte vorig jaar mei naar de Wetenschapswinkel van de VU met de vraag of de winkel onderzoek wilde doen naar de beste pedagogisch didactische benadering om onderprestatie bij hoogbegaafde leerlingen te voorkomen. "De Wetenschapswinkel accepteerde enthousiast mijn onderzoeksaanvraag." Er werd een hoogleraar aangetrokken van de Psychologische Adviespraktijk Begaafden Utrecht. Bij het Platform Hoogbegaafden werd, in het kader van Weer Samen Naar School, subsidie aangevraagd om het voortraject op een school uit te voeren. Vijfdejaars student orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit, Merei Massee, ging daarmee van september tot en met december aan de slag op een Amsterdamse basisschool. "Ik heb een analyse gemaakt van de leraren, het lesmateriaal en de leerlingen", vertelt Massee. "Voor hoogbegaafden is het belangrijk dat leerkrachten hen zoveel mogelijk individueel aanspreken. Verder is het voor intelligente kinderen essentieel dat er een schoolbibliotheek is, en dat er woordenboeken

Universiteit

amsterdam

aanwezig zijn. Dat er in de les koppelingen met andere vakgebieden worden gemaakt en dat zij zelfstandig kunnen werken, creatief kunnen zijn en zelf oplossingen bedenken." De analyses uit het voortraject kunnen gebruikt worden door meer basisscholen. Massee maakt in samenwerking met de Wetenschapswinkel een algemene brochure over de bevindingen. Stomme werkjes Tammo heeft in ieder geval de juiste school gevonden. Van der Meer: "Zijn leerkracht gaat goed met hem om. Slaat de juiste toon aan en neemt hem serieus. Hierdoor is Tammo bereid ook 'stomme' werkjes te doen. Rekenoefeningen op niveau van zijn leeftijdsgenoten bijvoorbeeld. Ook overtuigt zijn leraar Tammo ervan dat het leuk is om met zijn klasgenoten een partijtje te voetballen, al heeft hij er een hekel aan. Het bevordert namelijk wel een goede sfeer in de klas." Er zouden volgens sommigen meer hoogbegaafde mannen dan vrouwen zijn. "Maar dat is niet waar", stelt Van der Meer. "Vrouwen passen zich waarschijnlijk makkelijker aan dan mannen. Daarom hebben ze er minder vaak problemen mee dat ze intelligenter zijn dan de middenmoot. " Zelf is ze niet hoogbegaafd. Maar het zou haar niets verbazen als de vader van Tammo dat wel is. "Hij is automatiseringsdeskundige. Heeft twee studies naast elkaar gedaan. Van beide geen bul behaald. Omdat hij, zodra hij de materie kende, zijn interesse erin verloor en geen zin had examen in zo'n vak te doen. Terwijl ik juist alles met een briefje wilde afsluiten." Misschien heeft Tammo zijn hoogbegaafdheid aan zijn vader te danken. "Erfelijkheid is één theorie", verklaart Van der Meer. "Een andere theorie die hoogbegaafdheid zou verklaren is borstvoeding en gezond eten. Maar of dat waar is..."*

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

Revue 1995 - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's