GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1995 - pagina 60

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1995 - pagina 60

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor het Centraal Bureau voor de Fondsenwerving (CBF) is een fonds 'goed' als hooguit 25 tot 30 procent van de inkomsten wordt besteed aan overhead-, bureau- en personeels-

kosten. Een fonds kan op een keurmerk van het CBF rekenen als niet veel meer dan een kwart van al het geld dat er binnenkomt, opgaat aan andere posten dan die waar de mensen eigenlijk voor hebben gegeven. Voor een beginnend fonds worden de teugels wat minder strak gehouden. "Maar zoals het er nu naar uitziet, lijkt het erop of we ook die strenge norm gaan halen", aldus Broekema. "Wat dat betreft hebben we wel het voordeel van de infrastructuur hier. Bovendien is kinderkanker een, hoe zal ik het zeggen, 'makkelijk' doel. Ais ik ergens kom hoef ik over het doel meestal maar weinig uit te leggen. Mensen weten wel dat kinderkanker vreselijk is, je hoeft niemand ervan te overtuigen dat de behandeling ervan een goed doel is." Aan sponsoring kleefde in de gezondheidszorg lange tijd een nogal vies luchtje. Maar dat is tegenwoordig wel aan het verdwijnen, vindt Broekema. "Die omslag zag je eerder al in de kunstwereld. In theaters was het bijvoorbeeld lange tijd not done om je te laten sponsoren. Maar nu kijkt niemand er meer van op als hij de naam van een grote bank tegenkomt als hij Carré binnenloopt. Dat kan je ook in de gezondheidszorg bereiken, en ook op een nette manier." Maar hoe kom je dan aan de juiste sponsors? Daar is Broekema duidelijk over. "Je moet heel actief zijn. Veel bellen, alle lijnen strak houden. Je moet vooral niet in het wilde weg gaan schrijven. Belangrijker is, wat wij dan noemen, je markt segmenteren. Je moet op die bedrijven letten die een relatie met je hebben. Dat kan een leverancier zijn, maar bij ons bijvoorbeeld ook een bedrijf dat kinderspeelgoed maakt." Ze begint hardop te lachen. "Vroeger sloeg ik de financiële pagina in de krant altijd over. Dat is wel veranderd, want ik doe er soms echt mijn voordeel mee. Een bedrijf als Fokker zal ik nu bijvoorbeeld niet snel meer aanschrijven als ik ergens een sponsor zoek."

Universiteit

Revue

waarin we iedereen bedanken die een bijdrage aan ons project levert." De laatste inkomstenbron is voor Vonk de meest controversiële: sponsoring, zeker in de gezondheidszorg een nog vrijwel onbekend fenomeen. "In tegenstelling tot de fondsenwerving moetje als je je wilt laten sponsoren wel duidelijk een tegenprestatie leveren. Dat is vaak heel moeilijk. Reclamemakers zeggen dat reclame die irriteert ook emotie opwekt. Maar in een ziekenhuis kan je dat niet maken. Als iets irriteert, hoort het hier niet. Zo simpel is dat." Mogelijkheden om het onderzoek naar kanker bij kinderen te laten sponsoren, worden door Broekema vooral buiten het ziekenhuis gezocht. Zo hebben filmgigant MCM en de Lions Club begin dit jaar bijvoorbeeld een benefietfestival georganiseerd waarvan de opbrengst ten goede kwam van het VU-onderzoek. In zes bioscopen in het hele land werd toen op een zondagmorgen The Lion King' vertoond, wat zo'n slordige 27 duizend gulden in het VUlaatje bracht. Dat vond MCM zo'n succes dat ze besloten hebben het evenement jaarlijks een plek op de agenda te geven. Voor het VU-onderzoek een zeer aanlokkelijk besluit. In oktober zal MCM nu een kerstfilm in voorpremière laten gaan, waarbij de opbrengst ten goede komt van het kinderkankeronderzoek. "Maar om iets heel anders te noemen: we doen bijvoorbeeld ook mee aan de puzzelactie van De Telegraaf', vertelt Broekema. "Dat kan ons een ton opleveren. We hebben ook al in 'Postbus 71T, het blad van het postkantoor, meegedaan aan een puzzelactie. Dan krijg je in dat blad een groot artikel over je onderzoek, plus een deel van de opbrengst. Dat kan natuurlijk heel aantrekkelijk zijn."

6

vrije

amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

Revue 1995 - pagina 60

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's