GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1997 - pagina 64

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1997 - pagina 64

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

voorbereiden voor morgen." Wel vindt hij het jammer dat hij geen tijd meer heeft om een onderwerp helemaal uit te spitten. "Die diepgang die je binnen de studie had, mis ik bij dit werk. Alles gaat ad hoc, het is moeilijk te plannen. Ik heb zelfs moeite om tijd vrij te maken voor het lezen van vakliteratuur." Hoewel hij vooral de laatste twee jaar van zijn opleiding hard studeerde, valt dat in het niet bij zijn huidige werktempo. "Nu merk ik

pas hoeveel tijd je hebt als student, het leven was een stuk relaxter. Je kan een paar dagen vrij nemen of om drie uur 's middags een vriend bellen om te gaan tennissen. Zelfs rustig de krant lezen of een avond televisie kijken, schiet er nu bij in. Het weekend gebruik ik meer om uit te rusten dan om uit te gaan. Het inleveren van de vrije tijd is de grootste opoffering geweest die ik heb moeten doen voor het werk."

"Je moet het overwicht bevechten" Vier keer per week stapt Paula Rose (28) om zeven uur 's morgens de deur uit om om half negen voor de klas te kunnen staan. Ze geeft dertien uur Grieks en Latijn aan leerlingen van het St. Bonifatiuscollege in Utrecht, hetzelfde doet ze zeven uur op het Alberdingk Thijmcollege in Hilversum. "28 uur lesgeven is een fulltime baan in het onderwijs, maar ik vind het prettig dat ik nog niet zo'n volle werkweek heb. Nu heb ik tussendoor tijd om even adem te halen."

Paula begon tien jaar geleden met een studie rechten, omdat "ze zeiden datje daar van die concrete dingen mee kunt doen", maar het kon haar niet boeien. Ze stopte in het tweede jaar, nam een baantje en dacht na over haar toekomst. "Ik had heimwee naar Grieks en Latijn, waar ik kennis mee had gemaakt op de middelbare school. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en gekozen voor een studie die ik echt leuk vond." Na haar afstuderen ging ze naar de lerarenopleiding. "Ik wist niet of het wat voor me was, maar ik wilde het in ieder geval proberen. Het is zonde om zo'n studie af te ron-

10

vrije Universiteit

amsterdam

Paula Rose

den en dan vervolgens iets heel anders te gaan doen." Ze vond het heel leuk. "Ik heb op twee scholen stage gelopen. Dat was eigenlijk al een goede voorbereiding op een eerste baan. Maar er was dan wel een begeleider op wie je altijd kon terugvallen." Vorig jaar augustus stond ze voor het eerst alleen als j u f voor een derde klas gymnasium. "Ik verwachtte dat ik een groot deel van de les bezig zou zijn de leerlingen uit de

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's

Revue 1997 - pagina 64

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's