GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1998 - pagina 63

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1998 - pagina 63

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

de komst van de nieuwe Heer aankondigen. De Apocalyps, het eind van de wereld, is wel een idee dat stamt uit de Christelijke traditie. Maar in die traditie speelt het jaar 2000 geen belangrijke rol." Bij de tweede categorie is dat wat anders, stelt Kranenborg. "In het brede spectrum van de new age en de esoterie speelt wel de gedachte van een nieuwe eeuw, een nieuw millennium, een nieuwe tijd. Er leeft daar wel het idee dat er om de tweeduizend jaar een nieuw tijdperk zich zal aankondigen. Maar dat gebeurt niet van de ene op de andere dag, het is niet zo dat men gelooft dat op 1 januari 2000 ineens alles anders wordt. Er zou sprake zijn van een overgangstijd. In die zin is ook daar het jaartal 2000 niets bijzonders." Een mengvorm van de twee eerder genoemde categorieƫn komt Kranenborg in bepaalde groepen echter ook tegen. Hij noemt het wel het Apocalyptisch new age-denken, "ook al klinkt die term misschien wat tegenstrijdig. Deze groepen zien de Apocalyptiek los van de christelijke traditie, maar voorspellen wel een soortgelijk rampenscenario. Ook dit is niets nieuws, denk aan Nostradamus, die voorspelde dat in 1 999 de wereld zou vergaan. Of een auteur als Hendrik van Teylingen, die voor dit jaar de kanteling van de aardas, met alle gevolgen van dien, voorspelt." Het zijn precies die groepen die zoals Kranenborg het noemt een 'extreme wederkomstgedachte' hebben die in de media veel aandacht trekken. Denk aan het drama met de sekte van David Koresh, enkele jaren geleden. Maar volgens Kranenborg moet er aan die groepen niet teveel belang worden gehecht. "Die groepen zijn er, ze zijn niet groot en nemen ook niet zeer veel toe. De tweede categorie, die veel optimistischer is, en natuurlijk ook de eerste categorie zijn vele malen groter. En daarbij, ook hier is het jaar 2000 meestal niet belangrijk. Koresh bijvoorbeeld, was niet verbonden met 2000. Je ziet het ook bij de Jehova's. Die hebben ook een stuk of vier

vr\j^ Universiteit

amsterdam

keer een datum genoemd, maar die kwam steeds maar niet uit. Dat doen ze nu maar niet meer. De berekeningen die dit soort groepen doen voor hun voorspellingen berusten meestal op een nogal vrije interpretatie van allerlei teksten die ze her en der in de Bijbel gevonden hebben, gecombineerd met het besef dat de tijd waarin we nu leven slecht is. Slecht in de zin van: een toenemende criminaliteit, steeds grotere maatschappelijke tegenstellingen, de milieuproblematiek, etcetera. Daaruit leidt men af: het moet wel een keer aflopen. Dat koppelt men dan aan allerlei Bijbelse voorspellingen. Die voorspellingen komen dan meestal uit op een tijdstip dat niet al te ver van ons afligt." In het christelijk denken is het jaar 1000 wel belangrijk, legt Kranenborg uit, omdat in de Bijbel sprake is van 'het duizendjarig rijk'. Fabeltje Het jaar 2000 heeft echter minder belang, al waren er in het jaar 1000 wel mensen die geloofden dat het duizendjarig rijk in het jaar 1000 zou beginnen, en dus nu zijn voltooiing nadert. "Maar die mensen vind je nu niet meer", aldus Kranenborg: "De meesten zeggen nu: het duizendjarig rijk zal ooit beginnen, maar het is helemaal niet vanzelfsprekend dat dat op een rond getal gebeurt." Volgens de onderzoeker is het 'een beetje een fabeltje' dat aan het eind van een eeuw zich altijd apocalyptische bewegingen voordoen. "Ik heb het in ieder geval nog nooit kunnen aantonen. Volgens mij is het meer de buitenwereld die denkt dat het nu, met de naderende eeuwwisseling wel zal toenemen. Er is wel meer belangstelling voor religie de laatste tijd, dat klopt. Maar ik heb niet de indruk dat dat met doemdenken te maken heeft. Zo van: er komt een nieuw millennium, een nieuwe tijd, dus laten we ons nu maar weer met religie gaan bezighouden. Zo werkt dat niet."

Onderzoek

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's

Revue 1998 - pagina 63

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's