GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1914 - pagina 158

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1914 - pagina 158

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

148 FARRAGO

religie getrouw, reeds in menig opzicht van het jodendom

waren vervreemd, of tot de Judaïsten, die toch immer bleven de

kern van het joodsche volk?

Ook in dezen vorm zal wellicht menigeen de moeilijkheid niet

groot achten. Wel, natuurlijk was Paulus een Hellenist, hij was

geboren te Tarsen, heeft getoond het Grieksch te beheerschen,

hij haalt het O. T. bijna immer aan naar de Septuagint, — tot

„Septuaginta-jood" is Paulus zelfs gemaakt — zooveel bewijzen

te over!

Zoo eenvoudig staat de zaak evenwel niet. Zeker Paulus was

in de diaspora geboren, maar daarmede was hij nog niet als

Hellenist gestempeld. De Hellenist heeft een eigen type, dat hem

van den Judaïst, van den Hebreër duidelijk doet onderscheiden

zijn. Maar zulk een type verkrijgt men niet op eens. Daar moet een

zekere tijd, althans een paar geslachten, over heengaan. Is het nu

waar, dat Paulus' ouders in het jaar 4 v. Chr. tijdens den oorlog

van Varus zijn gevangen genomen, dat ze uit hun vaderstad

Gischala naar Tarsen zijn gevoerd, daar door den Romeinschen

burger, wiens slaven ze waren, zijn vrijgelaten nog vóór Paulus'

geboorte, zoodat Paulus als Romeinsch burger werd geboren, dan

zijn Paulus en zijn ouders nog niet lang genoeg van Palestina

gescheiden geweest om het Judaïsten-type geheel te hebben ver-

loren en tot volslagen Hellenisten te zijn geworden.

Maar dan dat immer gebruiken van de Septuaginta! Ziet men

wel toe, dan kan dit nauwelijks als bewijsstuk gelden. Niemand

zal er aan twijfelen, of Paulus heeft in den tijd, dat hij zijn brieven

schreef, de Hebreeuwsche taal zeker niet minder gekend dan de

Grieksche. Het onderwijs van Gamaliel en de andere Rabbijnen

is voor hem niet vruchteloos geweest. Paulus was ervaren in de

schriften, maar heeft ze ook in den grondtekst kunnen lezen en

naar dien grondtekst weten te verklaren. De methode der schrift-

geleerden heeft de apostel zich volkomen eigen gemaakt. Doch

als deze dingen niet te loochenen zijn, dan moet dat aanhalen

van de vertaling der zeventig een bijzondere reden hebben. Het

kan niet zijn, omdat Paulus zelf zich van haar niet wist los te

maken, het kan alleen zijn geweest, omdat de gemeenten, aan wie

Paulus schreef, de Septuaginta gebruikten en het O. T. in het

oorspronkelijk niet vermochten te lezen. Niet om zijns zelfs wil,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Studentenalmanak | 236 Pagina's

Studentenalmanak 1914 - pagina 158

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Studentenalmanak | 236 Pagina's