GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1925 - pagina 128

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1925 - pagina 128

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

116 KUNST EN KUNSTPROSTITUTIE

een vrije. Hier ligt voor de diepe ziel de Anklang aan het

ontijdelijke, ongebondene.

Zij werkt onmiddellijk als niet meer het middel willend

allereerst en als naar haar werkingswezen los van a l l e ^ ^

middel ten tweede.

Daarom is het geen vondst, die de waardij van den men-

schengeest en het menschenhart doet rijzen, dat sommigen

de muziek als kleuren zien of als vormen.

Want daar, in zulken, is ze nog niet waarlijk muziek

geworden, daar wordt niet slechts de analogie met de

verschijningswereld getrokken, die wel degelijk bestaat,

maar daar is de mensch nog niet los genoeg van de stof

om deze Goddelijke kunst naar haar genade-waarde te

kunnen begrijpen en grijpen. Want kunst is steeds genade,

en in de muziek bereikt die genade haar top.

De keerzijde der kunst is de individueele.

Eerst de kunst en dan de kunstenaar, dit is de orde, die

te vaak wordt verkeerd.

En uit dat ordeverkeeren vloeit de verkeerdheid van

kunstuiting, kunstopvatting en kunstwaardeering, zooals

die slechts, maar toch wel vooral in onze dagen kritiek en

publiek en artisten beheerscht.

Als kunst genade is van den Persoonlijke, door Zijn

Eigen Inwerking gerealiseerd in gradueele openbaring,

dan is de kunstenaar een begenadigde.

En hier ligt de kern van ons vraagstuk.

Niet voorop nu: wat is kunst?, ook niet: wie is kunste-

naar? Maar: wie mag kunstenaar wezen zonder de genade

te profaneeren en zichzelf te prostitueeren.

Dan laat ik allereerst ruimte aan de scheiding van vorm

en inhoud, schóónen vorm en schóónen inhoud. En schakel

dan de lieden van den schoonen vorm alleen uit.

Daarom is de ware kunstenaar niet slechts expressionist

of impressionist en ganschelijk geen futurist, maar ook ge-

ïnspireerde,

Dait is ook de oorzaak, waarom de ware kunstenaar niet

ijdel is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's

Studentenalmanak 1925 - pagina 128

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's