Studentenalmanak 1934 - pagina 109
JAARVERSLAG 99
duidelijker de onbelangrijkheid is gebleken van vele quaes-
ties, waarvoor de student pleegt warm te loopen. Echter een
dergelijke opvatting is onjuist. Zoolang onze gemeenschap
bestaat, is een beschouwing over het leven in haar voor
haar leden zeker belangrijk en de poging van den Rector
om daarover zijn beschouwingen ten beste te geven als
altijd gerechtvaardigd.
Wanneer ik nu mijn gedachten laat gaan over het corps-
leven, zooals zich dat in het afgeloopen jaar openbaarde,
kan ik helaas weinig enthousiast zijn. Bij voortduring bleek,
dat de studenten aan de Vrije Universiteit in meerderheid
een vrijheidsbegrip huldigen, dat in wezen nauwelijks ver-
schilt van dat der oude liberalen, waarmede onze vaderen
in den schoolstrijd zoo te kampen hebben gehad. Men laat
anderen in hun opvattingen vrij, mits deze maar niet ingaan
tegen hetgeen men zelf van ouder op ouder geleerd heeft.
Niet zoodra laat iemand een ander geluid hooren, of men
slaat alarm en rukt in dichte drommen op tegen den vijand,
die de Gereformeerde beginselen aanrandt, zooals men dan
gemeenlijk zegt. Men weet in alle omstandigheden precies
wat het beginsel eischt, men perst het leven in een eng
keurslijf van regels en bepalingen, men heeft ter verdedi-
ging altijd teksten bij de hand, maar van Paulus' woord:
„de letter doodt, maar de Geest maakt levend", trekt men
zich weinig aan. Ik weet wel, dat velen Uwer het niet met
mij eens zijn, maar ik acht mij toch verplicht, nu het vrijwel
de laatste maal is, dat ik als Rector het woord tot U richt,
voor het gevaar van verstarring, dat ons corps bedreigt, te
waarschuwen. Wij willen toch zijn een gemeenschap van
Christen-studenten, van menschen, die door Christus vrij-
gemaakt zijn van de wet. Wij moeten met onze keurig
sluitende dogmatiek en ons hooghouden van de orthodoxie
zoo oppassen, dat wij van ons geloof geen systeem maken.
In dit verband zij het mij vergund Brunner te citeeren, die
in zijn „Het Woord en de Wereld" op zeldzaam duidelijke
wijze zoowel de objectieve als de subjectieve zijde van het
geloof uiteenzet: „Orthodoxie en rationalisme hebben beide
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's