GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1935 - pagina 127

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1935 - pagina 127

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

JOHANN SEBASTIAN BACH 127

dachte! Deze zoekt hij in 't koraal en daarop bouwt hij zijn

bewerking.

Zoo is het trouwens ook met zijn fuga's,

Eén thema beheerscht het heele stuk, waarop dan 't ge-

heel gebouwd wordt en oprijst als een statige gothische

kathedraal.

Bach blijft bij de hoofdgedachte en laat zich door kleinig-

heden niet af leiden.

Vaak hebben we moeite deze hoofdgedachte te vinden.

Lang niet altijd springt deze dadelijk in het oog.

Er moet gelet worden op het verband. Niet slechts de

objectieve inhoud van de tekst zelf, maar ook datgene wat

er onmiddellijk aan vooraf gaat en op volgt, geeft vaak de

sleutel tot het vinden van het hoofdmotief.

Ten slotte wil ik hierbij nog op één ding wijzen,

Bach ziet soms een Bijbelwoord anders dan wij het

meestal zien, en ziet 't ook vaak juister. Een voorbeeld: De

inzettingswoorden van het avondmaal in de Matth, Pass,

Geen spoor van smart hier. De enkele orgelbegeleiding geeft

ons den indruk van het majestueuze. De discipelen worden

anders gestemd bij het hooren der profetie van den dag,

waarop het avondmaal gevierd zal worden „in meines

Vaters Reich",

Bij het „wahrlich, du bist auch einer von denen, denn dei-

ne Sprache verrät dich", niets hartstochtelijks; de soldaten

hebben niets te doen en wenden zich onder de hand tot Pe-

trus. Verder niets!

Zoo blijft dus de nauwe samenhang tusschen woord en

klank. Zoo zelfs dat voor een bepaald soort tekst ook be-

paalde motieven zijn aan te wijzen, We vinden dan ook een

thema van vreugde, droefheid, van gelukzaligheid, etc,^),

* * *

Het voorgaande was slechts een poging om U, zoo moge-

lijk, eenigszins nader te brengen tot de kunst van Bach,

*) Vooral in de Cantaten.

In de koraalpartita's, welke Bach reeds zeer vroeg componeerde,

vinden we er reeds sporen van.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Studentenalmanak | 178 Pagina's

Studentenalmanak 1935 - pagina 127

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Studentenalmanak | 178 Pagina's