GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 199

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 199

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

kringen" onverwijld op de practijk aan te leggen, waarbij

het artikel over „de structuur van het corps" in de vorige

almanak een bijzondere illustratie vormt.

Uit reactie tegen deze m.i. onjuiste voorstelling van

zaken ontstond dit artikel. En voorzoover wat voorafging

eigenlijk notoir is te achten ziet men in wat volgt de kern

van deze gedachten, die overigens niet meer dan gedachten

bedoelen te zijn en appelleeren op een zelfstandige bezin-

ning over deze zaken.

De genoemde opvatting van christelijk denken dan heeft

m.i. ernstige bezwaren.

Want, ondersteld al dat men voldoende letters heeft

gegeten — en dat is een heele hoeveelheid — om deze

toepassing op de practijk aan te kunnen, ontstaat daarmee

niet het groote gevaar dat zoo geloovig denken, geloovige

wetenschapsbeoefening wordt opgevat en becritiseerd als

een gesloten stelsel, als „dè calvinistische wijsbegeerte"?

Maar beseft men dan niet dat zoodoende dit denken van

zijn elementaire kracht wordt beroofd, die immers niet

ligt in welk theoreti^sch werk of kennisleer ook, maar in

de persoonlijke geloofsdaad van den mensch die, als hij

inziet wie hijzelf is, erkent dat alles wat geschapen is,

onderworpen is aan wetten door den goddelijken Wet-

gever.

Deze idee moet wel dyndmiisch zijn, omdat ze den ge-

loovige een geheel andere visie op leven en wetenschap

geeft.

Boven een arbeid die bedenkelijk richt naar de mutserd

van dorre scholastic», lijkt voorshands bezinning op de

dynamdfk van deze idee verkieslijk. Een inzicht in die

scheppingsidee, als een religieus beginsel voor het leven

m de eerste plaats, moet vanzelf óók het inzicht in de

waarde van de kennis daarnaast, verhelderen. Want, in

die idee, uitgaande van hèt Leven zullen wij, hoeveel ken-

nis we ook vergaren, van dat leven niet vervreemden, en

ondanks alles, steeds de nauwe band kunnen blijven voelen

die ons bindt aan al die representanten van het eenvoudige

vrome godsgeloof, die vaak zoo ver leken, maar toch leef-

191

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 199

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's