GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1946 - pagina 226

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1946 - pagina 226

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Evenals de mentale trainer, de onderwijzer zijn resultaten kon

toonen.

De methode: Koning. De leuze „Van het kind uitgaan" werd

nog niet gehoord. Voor het kind, als mensch in wording, werd

niets gedaan. Slechts als vergaderbak werd het behandeld.

Lichamelijke training kon wel, als het niet teveel tijd kostte,

tot behoud van de uiterlijke vorm van de vergaarbak, als leer-

vak, een plaats krijgen.

Beide, lichamelijke en mentale training hadden met opvoe-

den weinig uit te staan. Geen sprake van zelfwerkzaamheid,

van werkelijk stimuleeren van de werklust, van opvoeden tot

sociaal wijdingsvol gedrag. Zoo was het op de Lagere en Mid-

delbare scholen.

Hier paste het leervak de lichamelijke oefening heel aardig in.

En nu de Hooge scholen.

Met het eeuwenoud historisch privilege van recht en vrij-

heid, zoowel van school als van student, vinden we hier volko-

men andere verhoudingen.

Het overintellectualisme, het overheerschen van de methode,

vond hier geen goed toebereide akker. Zeker is ze er wel ietwat

door verzuurd, en zijn er sporen aan te wijzen waarvan we ho-

pen dat ze nog zijn op te ruimen. Maar ze bleef zichzelf. Op de

Universiteiten is het nooit zoover gekomen, dat de opleiding

het één en het al was. Daarvoor was zij te sterk in de historie

gegrondvest.

Zelfwerkzaamheid, één van de fijnste middelen tot persoon-

lijkheidsvorming is het onbetwiste recht van den student Hij

wordt voor zijn taak geplaatst en hij maakt hem af. . . . of

niet. . . ,, dat ligt aan hemzelf. (Wat de school aangaat). Het

studenten corps behoedt elke universiteit ervoor te meenen dat

ze alleen opleidingsinstituut is, Student en geen corpslid; een

contradictie?

Heel de werkgemeenschap van de Hooge school, de geheele

structuur van Professoren en studenten met hun onderlinge ver-

houding, is bij uitstek geschikt tot een harmonisch samengaan

van opvoeding en opleiding.

En al mogen dan sommigen trachten, door overlading van

programma, door steeds maar meer hameren op het aambeeld

206

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Studentenalmanak | 278 Pagina's

Studentenalmanak 1946 - pagina 226

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Studentenalmanak | 278 Pagina's