Studentenalmanak 1947 - pagina 187
thans het andere. Hij wil wel van die medewereld profiteren,
maar hij doet dat niet door haar tot object, materiaal te maken,
zelfs wanneer hij van hout een cano maakt, heeft hij nog het
gevoel van de eigenwaarde in zijn „materiaal", het besef, dat
hij het niet hanteert, maar dat het zich om de een of andere
reden schikt naar zijn wil, hem tegemoet komt.
De primitieve mens is deel van een levende wereld, waarvan
hij zich niet onderscheidt. De moderne mens staat tegenover
het gcgevenc, de primitieve leeft er in. W i j jagen op het wild,
de primitieve wacht tot het wild er in toestemt zich te laten
vangen. Wij staan met onze kracht in een wereld, die ons
vreemd is. De primitief weet zich één kracht te midden van
vele anderen. Er is niets in het leven, dat niet macht heeft
of hebben kan en deze machtigheid wordt als souverein
ervaren. De primitieve oordeelt niet over de bruikbaarheid
van de dingen, hij probeert achter de aarde en sterkte harer
machtigheid te komen. Alle levende functies zijn daarom in
eerste aanleg riten en religieus bepaald. Niet: offer is een
handel met de goden, maar handel is een offer onder de
mensen.
De magie nu is een grcnsverschijnsel in de primitieve menta-
liteit, te sterk op de grens tussen primitief en modern. Modern
is ze, in zoverre als ze de gegeven wereld objectiveert, haar
maakt tot een hanteerbaar object, iets met haar doet. Maar
primitief is ze, in zoverre als ze dat doet door middel van een
kracht, die niet voorkomt onder de krachten der natuurkunde.
Het veroveringsproces van de magie geschiedt door het ver-
richten van bepaalde handelingen, gepaard met een reeks
vastgestelde woorden, op een eveneens voorgeschreven toon.
De magie bereikt haar doel door een stuk wereld tot zich te
roepen en in bet eigen leven op te nemen. Om een goede kano
te bouwen moet men beide kennen: het technisch procédé en
de corresponderende magische kunst. En voor het primitief
besef zijn deze beide één.
De magie maakt de ganse wereld tot subject.
En terwijl nu de magische mens de ganse wereld tot subject
maakt, maakt de gesaeculariserde mens alles tot object, ook
het eigen innerlijk. Alles wordt wereld, hij zelf wordt wereld,
171
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Studentenalmanak | 258 Pagina's
![Studentenalmanak 1947 - pagina 187](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1947/1947/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Studentenalmanak | 258 Pagina's