GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1964 - pagina 118

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1964 - pagina 118

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

algemeen

Zonder al te zeer te overdrijven kan men stellen, dat de ontwikkelingen

binnen de nederlandse universiteit met name na de laatste wereldoorlog

een dynamisch en boeiend verloop hebben.

Dit betreft zowel de inrichting van de akademie als zodanig als het

daaraan verbonden studentenleven.

Er is een schoksgewijze, vaak dramatische beweging gaande waarbij met

behouden van het oude en aanvaarden van het nieuwe, wordt gezocht

naar andere vormen.

De oorzaak ligt daar, waar de nederlandse akademie, in wezen 19de

eeuws van karakter en structuur, moeizaam zich tracht aan te passen

aan de eisen van een nieuwe tijd.

De nederlandse universiteit is, anders dan de angelsaksische, in wezen

passief, dat wil zeggen afgestemd op het individu.

En nog altijd wordt de befaamde studievrijheid, door docenten en stu-

denten, ais een groot goed gekoesterd.

Maar het zich uitbreidend getal der studerenden, de toenemende be-

hoefte aan onderwijzend intellect, de democratisering van het onderwijs

en de in omvang groeiende leerstof, brengen problemen met zich mee

die binnen het oude universitaire systeem niet of op onvoldoende wijze

opgevangen kunnen worden.

De nieuwe Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs en het zo juist

verschenen nieuwe Academisch Statuut vormen hiervan een duidelijk

voorbeeld. Zeker, de peilers van het onderwijs-systeem blijven dezelfde:

het bevorderen van de wetenschapsbeoefening en het opleiden voor

maatschappelijke functies, maar in de uitwerking zijn de accenten veelal

anders komen te liggen.

Zo is overal binnen de instituten van hoger onderwijs een zoeken te

constateren naar andere of aangepaste vormen.

Daarnaast houden deze vernieuwingen van de universiteit en haar gewij-

zigde status na 1945 een toenemende zorg in van de universiteit voor

de daarnaan verbonden studenten.

Ik hoef U daarbij slechts te wijzen op de beschikbaarstelling van beurzen

en voorschotten, de universitaire gezondheidszorg, de studenten-

118

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Studentenalmanak | 358 Pagina's

Studentenalmanak 1964 - pagina 118

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Studentenalmanak | 358 Pagina's