Studentenalmanak 1965 - pagina 142
M.a.w. de Universiteit ging zich richten op de maatschappij en zich
aanpassen aan de maatschappelijke behoefte.
Dit had een aantal ingrijpende gevolgen. De intrede van nieuwe weten-
schappen, de door de toenemende specialisatie noodzakelijk geworden
differentiatie van het onderwijs; tevens democratisering van het weten-
schappelijk onderwijs en de daarmee samenhangende verveelvoudiging
van de bevolking der Universiteit, niet alleen wat betreft aantal, maar
ook wat betreft de divergentie in sociale herkomst en interessesfeer.
Niet in de laatste plaats dient hier ook genoemd het streven naar een
rationalisering van de onderwijsmethoden, zoals o.m. tot uiting komt
in de pogingen tot studieduurverkorting en verhoging van het studie-
rendement d.m.v. een meer doelgerichte programmering van de stof.
Over dit laatste bestaan trouwens hardnekkige misverstanden. In krin-
gen van hoogleraren meent men nog wel eens handenwrijvend dat
studieduurverkorting een kwestie is van meer colleges en practica in
minder tijd, onder studenten hoort men nog al eens de mening verde-
digen dat pogingen de studieduur te verkorten als aanslagen op de per-
soonlijke vrijheid van de student zoveel mogelijk dienen te worden
tegengegaan, zoals o.m. tot uiting kwam in hun inmiddels onhoudbaar
gebleken standpunt inzake het destijds beruchte artikel 60.
student en maatschappij
Bij de geschetste ontwikkeling in de verhouding Universiteit—Maat-
schappij, valt ook een verandering te constateren in de houding van de
student t.o.v. de hem omgevende gemeenschap .Deze verandering is
echter ook niet van de laatste twee jaar.
Werd nog in 1948 elke studentikoze bemoeiing met politiek of alge-
meen maatschappelijke zaken volgens de ,,student as such" doctrine
scherp veroordeeld, in 1956, nog maar acht jaar later dus, kan men
uit de massale en indrukwekkende demonstratie van vrijwel alle ne-
derlandse studenten tijdens de hongaarse opstand concluderen dat de
„student responsibility" ontwaakt was.
Een ander voorbeeld van het zo vaak misverstane en verguisde begrip
„maatschappelijk engagement" kunt U vinden in Uw eigen corps: het
oprichten van een politiek gezelschap en van het gezelschap voor
jeugdzorgwerk. Ook het corpscongres „De verre naaste" alsmede de
daaruit voortvloeiende aktiviteiten van het aktiecomité ontwikkelings-
142
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965
Studentenalmanak | 400 Pagina's
![Studentenalmanak 1965 - pagina 142](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1965/1965/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965
Studentenalmanak | 400 Pagina's