GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1960 - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1960 - pagina 198

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEZELFDE DINGEN.... Het is alweer ruim dertien jaar geleden, dat prof. dr. J. Waterink, in het Vrije Universiteitsblad (no. 125 - mei 1947) een artikel schreef onder de titel: „ W a t is een universiteit?" Er is aanleiding daarop vandaag weer eens terug te komen. De vraag, die toen aanleiding gaf tot het schrijven van het artikel, is al oud en komt ook nu nog telkens naar voren. Enkele weken geleden werd zij aan de afdeling organisatie en propaganda van het bureau voorgelegd, vergezeld van ten eerste de mededeling, dat de medewerkerhuisbezoeker het antwoord schuldig moest blijven en ten tweede het advies: zorgt u toch, dat uw medewerkers goede voorlichting ontvangen. Hoewel het V.U.-blad regelmatig voorlichting tracht te geven; hoewel ten gerieve van de medewerkers het boekje ,,Uit Deernis met uw smaad...." op vele vragen een antwoord geeft en hoewel in het meer algemene propagandamateriaal vele oriënterende gegevens worden verstrekt, blijkt het dus nodig af en toe te herhalen wat al eerder geschreven werd. De vragen ons voorgelegd luiden als volgt: 1. Begrijpende het groot belang van chr. onderwijs, waarom acht u het prot. chr. volksdeel geroepen om diegenen te steunen door financiële bijdragen, die een leidinggevende (hogere) functie beogen te verkrijgen, met academische graad. 2. Indien de ouders hun kinderen naar de Universiteit wensen te zenden, daarbij afgaande op de aanleg van de kandidaat, waarom moeten dan anderen daarin bijdragen? Is het niet zo, ook in de kringen waarin men voorstander is van chr. onderwijs en chr. organisatie, dat de kandidaat — desnoods na beëindiging van de studie — of zijn ouders de lasten moeten dragen. Henzelf vallen toch — naast de hogere lasten — ook de meerdere lusten toe, die een leidinggevende functie, in de meest gevallen althans, met zich meebrengen!! (Lasten tegenover lusten!). 3. Studeren kost geld: Levensonderhoud -|- college-

Contributieafrekeningen De contributies over 1960 zijn natuurlijk nog niet volledig geind. In sommige gevallen kan dat ook niet, we denken daarbij met name aan de grotere corres-

3142

kosten -|- studieboeken tot ca. 20 a 23 jaar. Dit is duidelijk. Maar tegenover deze ,,INVEST E R I N G " in de vorm van wetenschap, staan toch ook — als bij elke goede investering — revenuen?? Ik voel het zo aan, dat degenen, die een bepaalde positie denkt te bereiken, zelf de lasten dient te dragen. Dit is m.i. een zaak, welke los staat van chr. onderwijs, hoe belangrijk ook. Het is duidelijk, dat de schrijver ervan uitgaat, dat een universiteit er vooral en vrijwel alleen is om jonge mensen in staat te stellen straks een goede baan, een leidinggevende functie te krijgen. Als dat zo was zou het antwoord op zijn vragen eenvoudig zijn en inderdaad, tot op zekere hoogte althans, een kwestie van „investering", waarbij de jongen of het meisje dat wil studeren, of de ouders, zich hebben af te vragen: komt het geld er weer uit? Dat er dan vrijwel niemand in staat zou zijn aan een universiteit te studeren, is een feit dat bij deze opvatting niet zoveel terzake doet. Moeten we het echter wel zo zien? Is de universiteit er alleen voor de meest kapitaalkrachtigen? Er zullen niet veel onder ons zijn, die de universiteit, bijzonder ook de Vrije Universiteit, een dergelijke plaats en taak willen geven. Al jaren, en in de laatste tijd in toenemende mate, was het streven er op gericht niet alleen de ,,bovenlaag" van ons volk het privilege wetenschappelijke vorming te geven, maar de mogelijkheid daartoe ook te openen voor allen, die door intellectuele begaafdheid daarvoor in aanmerking komen, ongeacht of zij dat zelf (geheel) kunnen bekostigen of niet. De universiteit is een belang voor land en volk in het algemeen en zeker niet alleen voor een bepaalde groep. Het hierboven genoemde artikel van prof. W a t e rink tekent op duidelijke wijze de betekenis van een universiteit en bijzonder ook van de Vrije Universiteit en wij menen goed te doen het nog eens weer onder de aandacht van onze lezers te brengen.

pondentschappen. Toch zijn we er van overtuigd, dat behalve de gelden, die door verscheidene correspondenten reeds zijn overgemaakt er ook nog heel wat bedragen klaar liggen, die vlot verzonden kunnen worden. Correspondenten : Doet u het

even ? Het kan een afgerond bedrag zijn. De einafrekening volgt dan te zijner tijd (vóór 1 december) wel.

Giro-overschrijvingen Per 1 april zijn de contributiekwitanties naar de correspon-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

VU-Blad | 252 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1960 - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

VU-Blad | 252 Pagina's