GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 185

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 185

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de moskee van de Ahmadyya-beweging in de islam aan de Oostduinlaan in Den Haag knielt men voor ket gebed. De foto is genomen tijdens het traditionele feest van de ld UI Fitr, het eind van de vastenmaand Ramadhan, Het feit dat in ons land een derg elijke foto genomen kan worden^ wijst op de expansieve kracht van de islam, waarover prof. Attema ook schrijft in zijn beschouwing.

thans tot nieuwe ontplooiing te komen en

W e l k e idealen bezielen haar? Hoe reageert

zich een weg te banen tot tot nog toe niet

de islam op de overal doordringende in-

bereikte gebieden, met name in Afrika.

vloed

Men schat dat het aantal moslims in dit

voor haar acceptabel en wat w o r d t daar-

werelddeel in 1918 ongeveer 34

miljoen

bedroeg, maar thans is dit aantal twee-en-een-half

maal

zoveel

van het westen?

van door

Wat

is

daarvan

haar afgestoten zonder dat zij

reeds

het contact met de moderne tijd verliest?

geworden,

Deze en dergelijke vragen houden velen

namelijk 85 miljoen. Neemt men aan dat

bezig en het is de taak van de islamologie

van deze toename ongeveer

ie trachten daarop een antwoord te vinden.

de helft te

danken is aan de snelle bevolkingsaanwas,

Het is duidelijk dat deze daarbij niet kan

dan nog blijkt de expansieve kracht van

blijven staan bij het heden, want dit heden

de islam bijzonder groot te zijn. Beziet men bepaalde gebieden

is met duizend vezels verbonden aan het afzonder-

verleden en put zijn bezieling met name

lijk, dan treft ons hetzelfde beeld: in Tan-

uit het zeer verre verleden, uit de bron-

ganyika bijvoorbeeld bedroeg

aantal

nen, waaruit de islam is voortgekomen. V a n -

moslims in 1924: 1.276.000, maar in 1954

daar dat de aandacht zich opnieuw is gaan

het

was dit gegroeid tot 3.000.000. In Uganda

richten op de persoon en het leven van

waren in 1930: 81.000 moslims, maar

Mohammed en op de vraag welke opvat-

in

1940 waren dit er reeds 120.000.

tingen en idealen hem bezielden. De oorsprongsgeschiedenis van de islam staat opnieuw in het centrum van de belangstel-

ISLAMOLOGIE Het is begrijpelijk

dat door deze

onver-

wachte wending, die de ontwikkeling van de islam genomen heeft, de belangstelling voor deze religie allerwege sterk is toegenomen.

Vanwaar

komt

deze

aantrek-

kingskracht van de islam? M e t welke gedachten

richt

zij

zich

tot

de

mensen?

ling. Men speurt opnieuw naar de centrale gedachten, die Mohammed vervulden

en

vraagt zich af: zijn deze legitiem verwerkt en ontplooit in de latere ontwikkeling, of zijn daarin misschien allerlei bij de spronkelijke

opvattingen

niet

oor-

passende

ideeën binnengeslopen, en kan de

islam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 185

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's