GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 172

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 172

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

gekomen. We hebben van allerlei kant zoveel tekenen van erkentelijkheid gekregen nnet het terugnemen van de binding aan Assen, dat ik moet concluderen dat deze gang van zaken voor een eenvoudig christenmens te volgen en te begrijpen was. Maar dan komt een andere vraag boven en dat is deze: Hebben de mensen die zich hiervoor Interesseren, zo weinig contact met elkaar dat de een de ander in de gemeente waar hij woont, dit niet duidelijk of althans aannemelijk kan maken? Ik voel ook nog een andere vraag bij me opkomen: Wordt er stelselmatig tegen de V.U. geageerd? En als dat zo is, vraag ik of men weet wat men doet! Er moet aan en rondom de universiteit ruimte zijn voor meningsverschillen. Wat ons samenbindt is het Evangelie van Jezus Christus, dat ons in heel ons leven roept tot de dienst van God en van de naaste. Voor de theologie is dat nader geconcretiseerd, o.a. in een Verband tussen de Gereformeerde kerken en de Vrije Universiteit. Ook in deze Gereformeerde kerken ontstaat wat meer ruimte dan er in het verleden wel eens was. Het is voor heel veel van de 26 brieven kenmerkend, dat zij overlopen van klachten over de hele gang van zaken in de Gereformeerde kerken. Het gaat dan niet alleen over Assen; het gaat over het eugdwerk, over de liturgie, over de lezing van de decaloog (de Tien Geboden) in de eredienst, over ^port en spel, over zondagsontluistering, over de A/ereldraad van kerken en over nog veel meer. ^nze lezers weten dat dergelijke spanningen jveral aan het licht komen. We zijn bijzonder genteresseerd voor het geschrift dat prof. Ooster'off, de oudtestamenticus van Apeldoorn, op de ynode van de christelijke gereformeerde kerken •eloofd heeft te zullen schrijven over het probleem an ,,Assen". Als onze universiteit en haar theo::igische faculteit een taak heeft temidden van al '6 spanningen en vragen, dan is het deze: alles Bzien in het licht van Gods Woord; en... dat wil i3 en dat dóet ze. I l een van de brieven staat: ,,De Bijbel, Gods V/oord, heeft het hoogste gezag en niet wetens.chap en theologie". Weet de schrijver niet, hoe geweldig wij dat met hem eens zijn? Wij zullen Cïn weleens bij dat ,.wetenschap en theologie" ci'jnken aan: verouderde wetenschap en theologie: hj zal denken aan nieuwe wetenschap en theologie. Wie gelijk heeft moet uitgezocht worden in hot onderzoek van de Schrift. Tegenover haar ge2f:g moeten de mens en zijn overleveringen en Opvattingen nogal eens een veer laten. Dat wisten de vaderen, die de Nederlandse Geloofsbelijdenis opstelden en aanvaardden. ,,Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijk stellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid... Daarom verwerpen wij van

ganser harte al wat men deze onfeilbare regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn (1 Joh. 4 : 1 - art. 7 van de Ned. Geloofsbelijdenis). Er moet een eind aan dit artikel komen. Als ik al niet zoveel beloofd had voor volgende nummers, zou ik ook nog willen beloven nader in te gaan (of een ander te vragen nader in te gaan) op de problemen rondom Genesis 1 - 3. Bovendien, we kunnen af en toe in ons blad eens wat schrijven over de dingen die van hevig belang zijn voor de goede band tussen de Universiteit en de leden en donateurs van de Vereniging voor wetenschappelijk onderwijs op gereformeerde grondslag. Maar we kunnen niet alle onderwerpen, die daarbij op zichzelf aan de orde komen, in dit blad bespreken. Dat de Universiteit zich niet onttrekt aan informatie en discussie, is uit de Kernvraagstukken-actie duidelijk gebleken. Dat de theologische faculteit niet in het verborgene werkt, is te constateren uit de publicaties van haar leden. We kunnen in het V.U.blad dat niet allemaal eens dunnetjes overdoen. Dit artikel wilde twee dingen; Het wilde zeggen dat de kritiek en de verontrusting wederkerig zijn. Ook wij vinden iets angstwekkend, nl. dat mensen, die de kans hadden zó dicht bij een gereformeerde universiteit te leven en van wie velen blijk geven niet schaars begiftigd te zijn met verstandelijke vermogens, zo weinig begrijpen van wat er in hun kerk, in de christenheid van hun tijd en in hun wereld aan de hand is; n.b. aan de hand is tengevolge van een vaste wil om niet achter te komen bij de triumftocht van het evangelie door de wereld (2 Oor. 2 : 14). En verder wilde dit artikel duidelijk maken, dat wij

7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 172

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's