Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 171
kelijkheid, die in de wetenschap worden gedaan.
Nu weet ik, dat vele
Dat betekent nogal wat. Eigenlijk zou een univer-
schrijven vanuit dezelfde verzets-mentaliteit als die
briefschrijvers
denken
te
siteit het minst conservatieve element in de cul-
van de Geuzen en de Afgescheidenen en Dole-
tuur moeten zijn (op de kerk na, waar de belofte
renden. Er zit iets tragisch in, dat te moeten con-
van de trouwe G o d , die alle dingen nieuw maakt,
stateren. Dat is een onderwerp om ook
wordt gepredikt). Men mag verwachten
dat, wat
apart over te schrijven. Onze vrienden, wier brie-
nogeens
aan een universiteit wordt gedoceerd, moeilijk te
ven voor ons liggen, mogen gerust weten dat ze
verstouwen is voor mensen die in de bijbel blijk-
veel overhoop halen. Graag beloof ik een artikel
baar alleen maar over ,,oude p a d e n " hebben gele-
D.V. te schrijven over „de wet van de geremde
zen. Wie aan een universiteit
voorsprong". Daar komt dat tragische dan wel ter
begint —
er
een
plaats aan geeft in zijn belangstelling, zijn kinde-
sprake.
ren opwekt om er aan te gaan studeren enz. —
Doch nu nog even over de vraag: wat denkt mer
moet wel los willen komen van bepaalde tradities,
als men een gereformeerde universiteit gaat steu
van wat hij altijd gehoord en gedacht heeft, van
nen? Dat deze universiteit zal gaan verdedigen wai
wat hij ook weleens met een beroep op een uit
ons
het verband
Echt, dan vergist men zich. Misschien waren er
gehaalde
bijbeltekst
mooi
en
goed
uit
overgeleverd
geestesbezit
zo
lief
is'
heeft gevonden.
in de vorige eeuw wel mensen die dachten
Het feit, dat die universiteit dan gereformeerd wil
hoopten dat de V.U. hun sabbattisme wetenschap
zijn, heeft bepaald niet ten gevolge dat wat daar
pelijk zou gaan bewijzen. Maar het tegendeel ge
gebeurt hem niet af en toe zal verrassen en soms
schiedde. Kuyper schreef zijn ,,Tractaat van
zelfs verbijsteren. Want dat ,,gereformeerd", zoals
Sabbath". Overigens
zei mijn
leermeester
er
d(
Gros
het in de latijnse naam van de V . U . zit, en zoals
heide eens: ,,Dat is het geschrift van Kuyper da
dat Kuyper en de zijnen in de vorige eeuw be-
het
zielde, bedoelt allerminst een etiket te zijn op een
hij het. Want hij had de overtuiging dat hij nieuw(
beweging, een kerk of een religie, die alles maar
dingen over de Zondag kon zeggen en dan moes:
minste
heeft
uitgewerkt".
Niettemin
schree:
wil laten zoals het is. We moeten bij dat ,,gere-
het, hoe teer de zaak ook lag voor vele van zijn
f o r m e e r d " denken aan ,,semper reformanda", aan
lezers.
de opdracht
tot voortdurende
aan een verontrustende
m.a.w.
En nu komen we in de buurt van die ,,autonome
macht, die in een soms
reformatie;
theologie" en van al de klachten dat het helemaal
bijna fanatieke gehoorzaamheid aan Gods W o o r d ,
mis
de gevestigde machten en overleveringen
onder-
die ik daarbij eerst aan mijzelf stelde, is: Hebben
mijnt en ze wil herbouwen naar een plan dat voor
wij dan zo weinig duidelijk kunnen maken waar-
de dienst van God in nieuwe tijden dienen kan.
over het ging, bijv. bij het terugnemen
Bij dat ,,gereformeerd" dacht Kuyper aan de Geu-
Generale Synode
zen. Men moet er ook bij denken aan de A f g e -
van de binding aan de uitspraken van de synode
scheidenen, die met al hun armoe en geringheid
van Assen in 1926? Ik heb die vraag goed over-
de koning
wogen en ik ben tot een ontkennend
6
in het aangezicht
weerstonden.
is met
de theologische
faculteit.
De
vraag
door de
van de Gereformeerde
kerken
antwoord
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968
VU-Blad | 226 Pagina's