GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 63

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 63

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook afval in winkel verkrijgbaar ver-

Het boodschappen doen is een gestroomlijnde bezigheid geworden. In plaats van een vrij uitvoerige gang langs de verschillende detailhandelaren (melkboer, groenteboer, bakker) is het tegenwoordig vaak een kwestie van een karretje door een supermarkt duwen en pakken wat je nodig hebt. Het directe voordeel voor de huisvrouw is, dat ze veel minder tijd kwijt is. Een nadeel is dat de stroomlijning niet is opgehouden bij het onderbrengen van zoveel mogelijk produkten in een winkel, en bij de zelfbediening. De produkten worden steeds meer verpakt in materiaal dat na gebruik meteen kan worden weggegooid. Nog maar een paar jaar geleden kreeg je een dubbeltje of vijftien cent terug voor een lege jampot. Dat is voorbij. Melk wordt op hoe langer hoe meer plaatsen geleverd in geplastificeerd karton. Steeds meer vleeswaren zijn te krijgen in plastic verpakking. Dat is gemakkelijk, maar het betekent tevens dat de afvalberg die we produceren, wordt vermeerderd met grote hoeveelheden onverteerbaar materiaal als glas en plastic.

Actie

de

De werkgroep Smeerpijp aan de V U is de afgelopen maand begonnen m e t een actie tegen deze vorm van milieuverontreiniging. De groep was min of meer zonder werk komen te zitten, nadat het besluit was gevallen dat de Groningse smeerpijp voorlopig niet zal worden gerealiseerd. Jan Both (twee-

dejaars biologie) kwam op het idee de activiteiten te gaan richten tegen de verkoopmethoden die tegemoet komen aan de gemakzucht van de consument en die tegelijk een extra bedreiging voor het milieu veroorzaken. Zo kon het gebeuren dat half januari winkelende Amstelveners bijna struikelden over een uitstalling van onverteerbaar huisvuil, wanordelijk geëxposeerd op een plastic vuilniszak. Dat ontlokte aan voorbijgangers opmerkingen in de geest van: 'Wat een rommel, dat gooi ik dagelijks weg' of 'Zeker een vuilnisbak omgekiept'. Reacties die erop wijzen, dat de blikvanger wel degelijk zijn functie had.

Kosten Op verschillende plaatsen in AmsterdamBuitenveldert, Amstelveen en Uithoorn werden ongeveer 3000 stencils uitgereikt aan winkelende Nederlanders. Ze konden lezen, dat het vergroten van de afvalberg hen ook nog geld kost. De werkgroep had uitgerekend dat een liter snijbonen in 'gratis' glazen pot 31 cent meer kost dan een hter snijbonen in blik; dat een ons voorverpakte vleeswaren of kaas gemiddeld 28 cent duurder is dan 'gewone' vleeswaren of kaas. Een voorverpakt, gesneden brood is gemiddeld 22 cent duurder dan een gewoon. Een blikje bier is drie cent duurder dan een fles, hoewel daar anderhalf maal zoveel in gaat. Een halve liter melk in karton is een cent duur-

'Een plastic afvalzak om al dat nodeloze afval nog eens in te pakken, kost een kwartje.'

'Het betekent dat de afvalberg die we produceren, wordt vermeerderd met grote hoeveelheden onverteerbaar materiaal als glas en plastic.'

der dan een halve liter in een fles. Een 'plastic afvalzak om al dat nodeloze afval nog eens in te pakken' kost een kwartje. De werkgroep vestigde de aandacht van de consument bovendien op het feit, dat hij zich niet moet laten misleiden door bijvoorbeeld die ene cent van dat melkkartormetje. 'Vroeg of laat zal u óók moeten betalen om het afval uit het milieu te verwijderen.' 'Als u milieubewust koopt, dwingt u de winkeliers milieubewust te verkopen', aldus één van de conclusies op het pamflet.

Vermoeid Jan Both en Jaap Stoffels, leden van de werkgroep, hadden de indruk dat veel van de mensen die zij een pamflet ter hand stelden, wel inzagen hoe de problematiek lag. Een ander, kleiner deel toonde vermoeidheidsverschijnsels, omdat ze voor de zoveelste keer werden geconfronteerd met het milieuvraagstuk. Eén heer was de mening toegedaan dat de werkgroep beter eerst zou kunnen trachten af te studeren, hoewel het die dag zaterdag was. Of deze eerste actie invloed zal hebben op de koopgewoonten is met geen mogelijkheid te bekijken. Wel was het zo, dat er na gedane actie in een winkelcentrum een onderzoek werd ingesteld naar het aantal weggegooide pamfletten; er werden er slechts vijftien gevonden. De werkgroep Smeerpijp is bezig contacten te leggen met andere groepen (er zijn onder meer gesprekken gevoerd met een groep in Wageningen) om te trachten de actie een landelijk karakter te geven. Binnen de VU is er contact met het Instituut voor Milieuvraagstukken van prof. Lambooy. Dit instituut is van plan een onderzoek in te stellen naar de verschillende soorten plastic, in hoeverre ze afbreekbaar zijn en in welke mate supermarkten afnemers zijn van plastic.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 63

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's