GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 269

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 269

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Instituut voor praktische theologie

'Waarom gaat u

wel/niet naar de kerk?' Waarom gaat u naar de kerk? Waarom gaat u nooit naar de kerk? Waarom gaat u niet naar de kerk? Over deze vragen wil het Instituut voor Praktische Theologie van de Vrije Universiteit graag brieven ontvangen, ook van lezers van het VU-magazine, want er staan weer nieuwe onderzoeken op stapel over de kerkgang. Dat het kerkbezoek terugloopt (ook bij gereformeerden) bleek uit eerdere onderzoeken van het Instituut. Maar hoe komt dat? AI wordt er dan her en der geëxperimenteerd met kerkdiensten, meer dan vermoedens heeft men niet over de achtergronden van het temglopend kerkbezoek. Het Instituut voor Praktische Theologie wil graag zo uitgebreid mogelijk geïnformeerd worden over alles wat in en rondom de kerkdienst een rol speelt. En daarom wil men graag veel brieven met ervaringen. De brieven blijven vertrouwelijk. Niemand behoeft bevreesd te zijn dat een predikant, ouderling of pastoor in zijn of haar woonplaats langs zal komen om eens over het epistel van gedachten te wisselen. Ze zullen alleen gebruikt worden om de onderzoekers attent te maken op verschijnselen, die ze anders weUicht over het hoofd zouden zien. Instituut-directeur prof dr. J. Firet: 'Ik had eens vijf kinderen te dopen. Voor 't eerst bad ik toen ook voor mensen zonder kinderen en die dat als een gemis voelen. Na afloop zei een kerkganger me: 't is voor het eerst dat er bij een doopdienst ook gedacht is aan ons. 't Zit in de kleine dingen. Iemand, die voor het eerst in een kerk kwam, vertelde me dat het hem slecht was bevallen. Een kerkganger had hem gezegd: "U zit op mijn plaats." En een middenstander, die niet meer in de kerk kwam, zei bitter over z'n gemeenteleden; ze lopen mijn winkel voorbij naar de concurrent.' Prof Firet geeft deze reacties als voorbeelden. Wie weet welke motieven er nog meer meespelen om wel of niet ter kerke te gaan. Wat verwacht men van een kerkdienst? En zijn er categorieën bezoekers, die zich gewoon weggestuurd voelen? Voorbeeld uit een brief van een gereformeerde homofiel: Maar wat is het èrg dat vele van mijn lotgenoten op een erbarmelijke wijze naar de bliksem gaan, omdat ze met steun van de domi•^ee het huis werden uitgedonderd, omdat ze met steun van de kerk hun broodwiiming nioesten missen, en omdat ze daarna, toen ze nergens meer heen konden dan naar een relatief barmhartige onderwereld, het verwijt "an een onzedelijke levenswandel nageslinêerd kregen.' Uiteraard zullen uit de brieven, die binnen

ting worden aangepast aan de eisen van de toekomst. Het construeren van autowegen, bijvoorbeeld, zou grotendeels kunnen worden stopgezet. Het bouwen van nieuwe raffinaderijen en staalfabrieken zou wellicht als onzin worden afgedaan (zeker in sterk vervuilde gebieden). De aanleg van een metro die vele honderden miljoenen kost moet worden afgewogen tegen een toekomstige bevolkingsdaling en tegen de noodzaak krotten op te ruimen.' 'De maatschappelijke functie van de wetenschap moet opnieuw worden bekeken, alle researchprogramma's - ook die van de bedrijven - moeten worden doorgelicht om een herverdeling van het budget te krijgen. De luxe van vrijblijvend onderzoek om der wille van het interessante onderzoek zal moeten worden afgewogen tegen de behoeften van de maatschappij. Wij zullen heel vreemde keuzen moeten doen, zoals: is het nuttig om miljoenen guldens te besteden aan gespecialiseerde harttechnieken waarvan enkele mensen profiteren of gaat dat geld naar medisch-opvoedkundige bureaus waar honderden kinderen met moeilijkheden nu niet terecht kunnen? De overheersende rol van de natuurwetenschappen (alles voor de techniek, niet waar?) zal eindigen. Het tijdperk van de menswetenschapPamflet W. Woltz: pen is aangebroken. Tienduizenden mensen zijn ongelukkig maar er zijn geen psychiaters die ze kunnen opvangen. Het ziekteverzuim is vaak onrustbarend hoog, de criminaliteit stijgt - maar niettemin blijven wij geld stoppen in De kwaliteitskrant NRC-Handelsblad bood nog betere grammofoons, nog fraaiere huisin haar oudejaarsbijlage 31/12 van 1971 de houdapparaten. De overheid zou nuttig werk lezers weinig opgewekte lektuur om de uren, doen, wanneer het budget voor het onderzoek die dat jaar nog restten, te doden. Onder de van dat soort maatschappelijke problemen onkop 'Zijn we nu allemaal gek geworden' deed gehoord werd vergroot'. adjunct-hoofdredacteur W. Woltz een poging 'Het zal moeilijk zijn om de materiële gerichttot ondermijning van het vertrouwen dat het heid te veranderen. Er zal een uitgekiend zo'n vaart niet zal lopen met de milieu- overtuigingsprogramma nodig zijn met veel problematiek. Dit artikel is, met flinke uit- thans verfoeide indoctrinatie om het waardebreidingen, onlangs verschenen als 'pamflet' schema van de bevolking te veranderen. Want ('Zijn we nu allemaal gek geworden?' uitgave: de Nederlanders, en zij niet alleen - zullen hun Ploegsma, Amsterdam, 127 bladzijden, geluk meer in de geest moeten zoeken en minder in de materie. Simpel gezegd, moeten de meesf4,50). te activiteiten die uiteindelijk gebaseerd zijn Uitvoeriger dan in zijn krante-artikel proop grondstoffen (en dus op energieverbruik en beert de'heer Woltz zich voor te stellen wat op vervuiling) worden vervangen door acties er allemaal zou moeten gebeuren warmeer die dat niet doen. we willen ontsnappen aan de rampen die ons via de Club van Rome zijn aangezegd. Hij De maatschappij zal meer geld moeten invesvraagt zich bijvoorbeeld af, wat een overheid teren in onderwijs, in creatieve activiteiten zou kuimen doen. 'Het is bijna sciencefiction (kunstbeoefening, actief en passief), recreatie. om te fantaseren over een regering die dit soort Eigenlijk komt het er op neer, dat wij geld moezaken met energie zou aanpakken. Een van de ten besteden aan een lekker leven zonder de eerste projecten die zo'n regering kan aanpak- jachtige spanning van het geld verdienen, het ken is het instellen van een Nationale Raad van statuszoeken, de consumptiedwang'. wetenschapsmensen. Op basis van het rapport 'Het zal geen schande meer zijn om werkloos van de Club van Rome zou een blauwdruk te worden. Dat is maar goed ook, zeggen wij moeten worden gemaakt met de gevolgen daar- dan, want er zal op grote schaal werkloosheid van voor ons land. Aansluitend daarop moet ontstaan: de produktie zal afnemen. Er zijn een vrij groot aantal studie-opdrachten worden mensen die pleiten voor het Chinese systeem, verleend aan groepen uit universiteiten en be- namelijk terug te gaan naar een pimitiever drijfsleven. Tegelijkertijd - en zodra enige in- stadium: veel handwerk, minder automatiseformatie redelijk betrouwbaar kan worden ge- ring. Maar dat lijkt onzin, want zó boeiend is acht - moet het beleid worden gewijzigd. Het- het werk dat een machine kan doen, ook niet. geen betekent: zo snel mogelijk moet de begro- Ook nu is er meer dom werk dan er domme komen geen conclusies getrokken kunnen worden. Dat kan slechts uit het onderzoek zelf. Maar wél kunnen de brieven de onderzoekers helpen om motieven op te sporen om wel, nóg wel, niet of niet mèèr ter kerke te gaan. Dr. G. Dekker: 'Het is ook de vraag of men teruglopend kerkbezoek mag uitleggen als een achteruitgang van reUgieuze belangstelling.' Graag wil men ook van ex-kerkgangers weten wat men wel en wat men negatief waardeerde in de diensten. Het onderzoek vindt plaats in overleg met prof. dr. P. van Hooydonk (r.k.) en dr. R. G. Scholten (n.h.). In de brieven wil men graag ook enkele gegevens over leeftijd, kerkgenootschap, beroep en opleiding. De brieven kunnen zonder postzegel er op worden verzonden aan: Instituut voor Praktische Theologie aan de Vrije Universiteit, Antwoordnummer 2941, Amsterdam 1011.

'Zijn we nu allemaal gek geworden?'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 269

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's