GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 244

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 244

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

wat weet U van

de Beatles. Wie vind je de aardigste Beatle? Dat is onzin.'

Onderuit Kiesrecht, medezeggenschap, politieke partijen, inkomens- en bezitsverdeling... Cursus BURGERSCHAPSKUNDE, 40 schriftelijke lessen voor f 25,het raadlidmaatschap, begroting, ruimtelijke ordening, gewestvorming... Cursus DE GEMEENTERAAD 23 schriftelijke lessen voor f 20,invloed van de burger, parlement, gemeente, economisch beleid, recht, dienstplicht... Cursus voor jongeren POLITIEK BEKEKEN, 12 schriftelijke lessen + documentatiemappen voor f 9,50

Vraag nog heden gratis prospectus onder vermelding van de naam van de cursus(sen) en de letters VU bij:

STICHTING BURGERSCHAPSKUNDE Postbus349 Leiden Telefoon 01710-44451

KREDIETEN voor ACADEMICI • kopen van een huis eventueel tot meer dan 100% v.d. koopsom

• praktijkovername • associatie • zelfstandige vestiging Instituut v o o r Verzekerings- en financieringszaken voor Academici Barendrecht Postbus 23 Tel. 01806-2500*

I.V.A. Dir. Mr, RG, den Hollander

36

Duys gaf er in het al genoemde artikel in Televizier blijk van, een vrij duidelijke voorstelling te hebben van wat zijn publiek en dan vooral zijn kijkerspubliek van hem verwacht. 'Ik stel mij altijd dit voor: wanneer je een programma doet als het mijne en je zit op vrijdagavond tussen half tien en elf, het piekuur van de week, dan zijn alle kijkers doodmoe van een week werken. Ze zitten onderuit op een stoel en maak het ze dan niet te moeilijk, want ze zijn elke avond met Brandpunt, Achter het Nieuws, Televizier, forums en interviews al doorgezaagd over elk onderwerp: van de honderden partijen in Nederland tot Vietnam en Biafra en ga maar d o o r . . . Dan wil ik zeggen: mensen kom maar weer anderhalfuur, dat wordt gezellig.' In het artikel in Studio zei hij het puntiger: 'Maar het (brengen van hier en daar een zwaarder onderwerp) gaat niet, zegt Willem, want je zit toch potverdomme voor die vijf miljoen mensen die toch wel één programma mogen hebben waarvan ze weten dat ze alle narigheid kunnen vergeten.' Ook hier wat overdrijving. Het lijkt een nauwelijks te verdedigen suggestie dat alleen de Vuist een programma zou zijn waaraan de kijker zijn voet niet stoot. In werkelijkheid neemt het aantal verstrooiende programma's, van tv-spelletjes tot en met buitenlandse series, een heel wat prominentere plaats in het totale programmapakket in dan de informatieve programma's. Bovendien halen ze niet zelden een kijkdichtheid, die het dubbele is van de kijkdichtheid van een actualiteitenrubriek.

Avondje uit Wat het publiek in de zaal betrof, had Duys in zoverre gelijk, dat de studenten zonder moeite de sfeer herkenden van een avondje uit. Veel van de gasten waren in groepsverband, per bus naar Bussum gekomen. 'De mensen die de zaal vullen staan zich te verdringen voor de deur tot ze naar binnen mogen. Als dat teken gegeven is, gebeurt er iets onvoorstelbaars: ieder, ook de vele ouden van dagen, stormt ellebogen-werkend, over de stoeltjes naar voren om de mooiste plekjes te pakken te krijgen.' 'De zaal met 200 zitplaatsen gaat open. De mensen stormen naar binnen om toch maar zo dicht mogelijk bij Willem en natuurlijk goed in het vizier van de camera's een plaats te bemachtigen. Als ieder zijn plaats heeft ingenomen komt Theo Ordeman (regisseur) op, om de zaal richtlijnen te geven voor "goed gedrag". Niet zwaaien of elkaar een stoot onder de gordel" geven zodra men zichzelf op de beeldbuis aanschouv^l;. Overal hangen namelijk grote monitors» zodat het publiek.

maar vooral ook de cameramannen, kunnen zien welke beelden er in de huiskamers verschijnen. Tijdens de uitzending zal de floormanager aangeven wanneer men moet ap plaudiseren. Oefenen van "klaterend applaus" en een "gulle lach". Men moet klappen wanneer Duys het toneel op komt lopen. Duys komt per ongeluk aanlopen en men begint te klappen.'

Onontbeerlijk Een student concludeerde: 'Het publiek vond zich al gauw onontbeerlijk voor het welslagen van de Vuist. De floormanager hoefde slechts zo nu en dan een klein seintje te geven. De rest deden de "medewerkers" van Willem wel. Het publiek speelde zijn rol als instrument naar behoren, men klapte bij het begin en einde, en lachte bij de gepaste gelegenheden. Men was niet rumoerig bij minder boeiende momenten; men was vervuld van de gewenste emotie.' De studenten die de aandacht van het publiek in de gaten hielden kwamen tamelijk eensgezind tot de conclusie dat vooral de prijswinnende NOS-grafici en de kampioen-motorrenner De Vries door het publiek in de zaal minder interessant werden gevonden ('publiek verveelt zich; uitermate technisch en lang', zo nam een van hen waar tijdens het optreden van de motorkampioen). De studenten die de bewuste 17de december in 't Spant hun waarnemingen verrichtten, hadden daarmee natuurlijk niet het gehele 'massale en knusse onder-mekaar-zijn' bij de kop. Verre van dat: de miljoenen thuis onttrokken zich aan hun waarnemingen, terwijl het Bussumse gebeuren zich juist op hen richtte. Was het volgens de waarnemingen van de studenten zo, dat het publiek in de zaal duidelijk de genietingen smaakte van een avondje-uit, het is maar de vraag of dat ook geldt voor de kijkers thuis. Uit de woorden van Duys ('ze zitten onderuit op een stoel en maak het ze dan niet te moeilijk') zou misschien zijn af te leiden dat hij zijn kijkerspubliek ook een avondje-uit wil bezorgen. In ieder geval meer dat dan iets anders (vrijdagavond, moe van het werken, onderuit, dat wordt weer gezellig). Of de Vuist thuis ook als zodanig wordt ontvangen, is niet bekend.

Afwezig Wel is het verschijnsel bekend van de zogenaamde 'afwezige kijkers'. Dat zijn kijkers die wel hun toestel hebben aanstaan, maar het programma dat wordt geboden met een half oog of minder volgen. De STER-reclame bijvoorbeeld heeft te kampen met een fib percentage 'afwezigen', die de vier minuten voor of na het journaal benutten om de koffie nog eens op te schenken. Als je weet hoe gretig de Hilversumse programmamakers de kijkcijfers volgen dan kun je je niet aan de indruk onttrekken dat in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 244

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's