GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 132

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 132

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De auto is niet meer weg te denken. Je doet er toch niets tegen

op de on-even dagen van de maand toe te laten op de weg; en de even nummers op de even dagen. Deze oplossing voor het probleem van 'hoe' beperken we het autoverkeer' stond vrijwel alleen. Over het algemeen hield men zich vooral bezig met de vraag óf het autoverkeer aan banden moest worden gelegd.

autoverkeer; technocratische maatregelen hebben bewezen niet houdbaar te zijn: het autoverkeer is niet te regelen; het autoverkeer, zijn voorwaarden en gevolgen vormen het voornaamste milieuprobleem van tegenwoordig. Wie zich tegen dit systeem verzet, voert strijd tegen de huidige sociaal-economische orde.

'Dolgedraaid'

Cathechismus

Behalve door particulieren wordt ook door tal van actiegroepen kritiek geleverd op de auto. 'De lastige Amsterdammer' is er één van. In een van zijn brochures, 'Dolgedraaid verkeer', werd een aantal uitgangspunten geformuleerd: er is geen behoefte aan een auto, er is behoefte aan vervoer; dichtbevolkte gebieden zijn ongeschikt voor autoverkeer; dienstverlenend autoverkeer moet worden toegestaan; het voornaamste probleem is het inefficiënte gebruik van schaarse ruimte; aanpassen van steden aan autoverkeer is de stad verwoesten om hem te behouden; wegenbouw maakt toekomstige generaties afhankelijk van het

In dezelfde brochure werd tevens een soort autocathechismus opgenomen, met dit verschil dat er geen sprake was van vraag-antwoord, maar van argument-tegenargument. Hier volgen er een paar: We leven in een vrije maatschappij. De mensen moeten de vrijheid hebben van een voertuig van hun keuze gebruik te maken Nergens zijn zoveel verbodsbepalingen, bureaucratie, voorschriften en reglementen als in het autoverkeer.

Geen willekeurige file, maar de file-van-het-jaar: automobilisten traag op weg naar de personenauto-tentoonstelling in de Amsterdamse RAI.

24

Ik wil de auto ook niet wegdenken. Er zijn vast wel plaatsen waar hij zinvol is, maar niet in dichtbevolkte gebieden, waar hij het meeste voorkomt. En als ik er niets tegen doe, doet iemand anders het wel en dat zijn er niet zo weinig ook. Je kunt praten wat je wilt, maar ik koop toch een auto Doe het dan vandaag en niet morgen. Morgen heb je er minder aan en betaal je er meer voor. In veel landen is de autoproduktie heel belangrijk voor de nationale economie Dat klopt. Maar 'economie' is er om het menselijk welzijn te dienen en hoort geen doel in zichzelf te zijn. En deze economie veroorzaakt milieuvervuiling en machtsconcentraties, waar niemand behoefte aan heeft. Tegenover de export van auto's staat een gestimuleerde consumptiebehoefte, die weer zijn weerslag heeft op de import. Als binnensteden voor auto's worden afgesloten, komen er geen klanten meer voor winkels in het centrum

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 132

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's