GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 335

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 335

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wl magazine 25 Laat bovendien niemand denken dat we, nadat er drie kerncentrales gebouwd zijn, ooit nog zouden stoppen met de kernenergie uitbouw, daarvoor zijn er te grote belangen mee gemoeid.

Onvolledig Onvolledig is trouwens ook het onderzoek van alle drie commissies die de minister geïnstalleerd heeft en die enkele specifieke problemen onderzoeken, zoals milieubelasting, volksgezondheid en reactorveiligheid. Deze onderzoeken zijn gebaseerd op slechts de voor 1985 geplande capaciteit van 3500 MW aan kerncentrales (biz. 131 Energienota). Daarom mag niet verwacht worden dat op basis van de rapporten die deze drie commissies zullen uitbrengen (ze moesten overigens vóór 1 juni 1975 klaarzijn) de regering bij de behandeling van de energienota een gefundeerde beslissing zal kunnen nemen over de voorgestelde u itbouw van ons kernenerg iepotentieel. Dit artikel wil niet pleiten voor het stoppen van alle activiteiten op het gebied van kernenergie. Wat naar ons idee moet gebeuren is het in acht nemen van de in de Bezinningsnota voorgestelde bezinningsperiode, dat wil zeggen dat de komende jaren nog niet overgegaan wordt tot de uitbouw van ons kernenergiepotentieel maar door middel van gerichte researchprogramma's, gewerkt wordt aan de oplossing van de grote problemen en gevaren die nog steeds aan kernenergie verbonden zijn. Het zou hierbij wenselijk zijn dat zowel voor- als tegenstanders betrokken worden in deze research en in deze commissies en dat beide toegang krijgen tot dezelfde informatie. Zo is o.a. meer openheid rond de problemen en ongelukjes (ongelukken!) in reeds in bedrijf zijnde kerncentrales gewenst. Het uitbreiden van de taak van de commissies tot grotere aantallen centrales en onderzoek naar o.a. de vervuiling van hoog radioactief afval is hoogst noodzakelijk en mag, gezien de aard van het probleem, niet aan een (te) strak tijdschema zijn onderworpen.

De alternatieven In dezelfde periode als waarin verdere research naar de kernenergie plaatsvindt, dient met enorme inspanning

KERNENERGIECENTRALES IN DE WERELD) TOTAAL AANTAL IN BEDRIJF EN IN AANBOUW: WAARVAN IN BEDRIJF:

375 125

Totaal in: België Canada Frankrijk Ierland India India Italië Japan Nederland Oost-Duitsland Oostenrijk

3 11 17 1 7 7 5 24 2 5 1

Pakistan Rusland Scandinavië Spanje Tsjechoslowakije Ver. Koninkrijk Ver. Staten West-Duitsland Zwitserland Overige

1 16 13 10 5 39 174 20 6 15

research naar andere energiebronnen te worden verricht. Alle alternatieven (inclusief de kernenergie) dienen tegen elkaar te worden afgewogen. Dit is heel in het kort onze mening omtrent een toekomstig beleid op dit gebied. Wat de minister in z'n energienota voorstelt inzake onderzoek naar nieuwe bronnen van energie is veel te mager. De nota zelf, een boekwerk van 232 bladzijden, bevat 9 bladzijden waarin even alle alternatieven worden besproken en waarin vervolgens een stuurgroep, de LSEO (Landelijke Stuurgroep Energie Onderzoek) wordt belast met het op korte termijn doen van voorstellen inzake het beleid op dit gebied. In februari van dit jaar is een eerste interim-nota van deze LSEO verschenen waarin heel voorzichtig een aantal uiterst belangrijke voorstellen worden gedaan. Voorzichtig, want de bedragen die gevraagd worden voor diverse projecten zijn te verwaarlozen t.o.v. de bedragen die jaarlijks uitgegeven zijn en worden voor de ontwikkeling van de kernenergie. Belangrijk omdat, naast aanbevelingen voor gericht onderzoek naar de mogelijkheden die zonne- en windenergie bieden, voorstel wordt gedaan tot oprichting van een Energie-studiecentrum LSEO. Dit studiecentrum zou dan alle mogelijke informatie moeten verzamelen om een verantwoorde keuze mogelijk te maken. BEZWAREN Het is onbegrijpelijk dat zelfs dit voorstel in regeringskringen nog op bezwaren kan stuiten. Jarenlang is in de wereld niet in het minst in Nederland onderzoek naar alternatieve energiebronnen achterwege gebleven en het is dan ook niet verwonderlijk dat over de mogelijkheden (engevaren)van de kernenergie veel meerbekend is dan over alternatieve energiebronnen. Onbekendheid met het terrein is een onvoldoende verklaring. Destijds toen besloten werd kernenergie te gaan ontwikkelen, heeft onbekendheid daarmee Nederland ook niet weerhouden van het doen van grote investeringen o.a. ten behoeve van de Nederlandse industrie. Ook het onderzoek naar alternatieve energiebronnen zou echter een grote stimulans kunnen geven aan met name de electronische industrie. Gezien de activiteiten in het buitenland op dit ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 335

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's