GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 51

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

dan ook gespreksleider prof dr. J. Veenhof (eveneens VU-theoloog) op. Prof Kuitert gaf echter te kennen dat hij de kwestie niet met die bedoeling ter sprake had gebracht. Wat later in het gesprek, toen de microfoons waren dichtgedraaid en de camera's alleen nog snorden om enige in- en uitleidende beelden voor de uitzending te verzamelen; toen de toon van het gesprek dientengevolge aanzienlijk informeler was geworden {jij', 'jou', 'Harry', 'Jan') zei prof Kuitert nog, dat hij had willen proberen de zaak-Wiersinga uit 'de benauwde optiek te krijgen waarin wij het zetten'. Hij had daarbij de zwarte theologie naar voren gebracht als bewijs dat 'we niet uitgekeken zijn op Jezus. Als wij als gereformeerden denken dat we dat wel zijn en dat we elkaar daarin de les kunnen lezen, dan zijn we gewoon fout'. Hoe was een gesprek dat over het heil ging terechtgekomen op Wiersinga en op de zwarte theologie? Eigenlijk vrij logisch. De

gelegd in termen van een heilsverwachting van een bepaalde tijd, de tijd van het Nieuwe Testament'. 'Voor zover een mens door de eeuwen heen gelijk blijft, is er natuurlijk niets aan de hand. Maar voor zover geschiedenis betekent dat mensen veranderen in hun zelfinterpretatie, in hun zelfbesef, komt er een situatie, dat we heil in Jezus gaan uitleggen in achterhaalde termen. In termen van heilsverwachtingen die we zelf niet meer meemaken, die voor ons onverstaanbaar geworden zijn, of die ons hoogstens nog worden opgedrongen op een autoritaire manier. Voor mijn besef is dat het probleem, waaraan we vandaag als christenen lijden: we zijn voortdurend bezig met heil dat in Jezus is, in termen van een achterhaalde wereld uit te leggen. Nu zeg ik wel: 'termen van een achterhaalde wereld', ik had natuurlijk ook kunnen zeggen dat er niet alleen achterhaalde werelden bestaan, maar ook andere werelden. Om een voor-

eerste stelling die in behandeling werd genomen, luidde: 'Als de mens verandert, verandert ook dat wat hij als heil ervaart. Daarom verschuift de heilsverwachting. Heil in Jezus is aan dezelfde regels onderworpen. Daarom Prof Kuitert legde met zijn opmerking een verschuift de betekenis van het heil in Jezus'. accent dat brandend mocht heten. Had niet In een toelichting op die stelling had prof de gereformeerde synode op dr. Wiersinga Kuitert onder meer naar voren gebracht, dat per brief van 26 november een beroep gedaan de traditie van het christendom stagneert. ('met al de aandrang die wij op grond van onze Een groeiend aantal mensen ziet de traditiogemeenschap in Christus en onze verantwoor- nele verwoording van het geloof niet meer delijkheid voor de eenheid van de kerk op el- zitten; die past eigenlijk niet meer op hun kaar mogen en ook moeten uitoefenen') om eigen leefwereld. Een manier zou daarbij de belijdenis van de kerk en het daarin'ver- kunnen zijn te trachten op een wijze die de tolkte geloof van de gemeente te eerbiedigen mensen in hun leven aanspreekt opnieuw onder woorden te brengen wat het heil in Jezus en te ontzien? 'De knuppel in het hoenderhok', zo merkte in onze wereld voorstelt. 'Jezus is ons uit-

beeld te noemen: er zijn ook zwarte Jezussen en een zwarte Jezus is een andere dan een blanke. In een Amerikaans ghetto is de heilsverwachting van de mensen anders en dus is Jezus, wanneer hij daar als heil wordt ervaren, een andere Jezus dan de witte Jezus. Daarmee staan we voor een verbijsterend moeilijk en zwaar probleem, waarvan ik niet weet of we het wel zo gauw kunnen bemachtigen: Hoe kan het heil van Jezus, dus datgene waarom we hem nodig hebben, zo gezegd worden dat het in termen van onze eigen heilsverwachtingen gezegd wordt'. Prof Schillebeeckx was het met die schets van de problematiek eens. Hij spitste die toe op enerzijds de vraag: wat is het eigene van

Kuitert/ Schillebeeckx 'Het procédé van Schillebeeckx is vérstrekkend; dat moet vooral niet te onschuldig voorgesteld worden. Ik vind het ook heel goed. Hij zegt: Jezus zelf is de norm. Je kunt niet van alles over Jezus gaan vertellen, over Jezus gaan belijden en alle mogelijke heilsverwachtingen binnentrekken, getuige de nazi-verwachting. Binnen het Nieuwe Testament zie je hemzelf als norm optreden, maar ook zie je talloze interpretaties optreden in een hoeveelheid van christologieën (= het deel van de theologie dat handelt over de persoon van Christus) die Schillebeeckx in zijn boek duidelijk op een rijtje heeft gezet (...) Dat model moeten we goed zien, want het lijkt me uitermate belangrijk. Het betekent, dat Nieuwtestamentische duidingen van Jezus vlottend gemaakt kunnen worden. Dat is praktisch kerkelijk ontzaggelijk belangrijk. Wij hebben bij ons in de gereformeerde kerk bijvoorbeeld de hele kwestieWiersinga, zoals we dat dan noemen. Hij heeft naast een interpretatie van Jezus, zoals die in het Nieuwe Testament wordt gegeven, een andere interpretatie gelegd. Kan dat nou, of kan dat niet. Ik vind dat dat kan. Vanuit de methodiek die Schillebeeckx aanreikt wordt ons duidelijk gemaakt dat het eigenlijk altijd zo gaat en zo hóórt te gaan'. Die uitspraak kwam van VU-theoloog prof dr. H. M. Kuitert, die kort voor Kerst in de aula van de VU van gedachten wisselde met zijn Nijmeegse collega prof dr. E. Schillebeeckx. Het thema was: 'Jezus van Nazareth en het heil van de wereld'; de aanleiding was het verschijnen van een belangrijk theologisch werk van de hand van prof Schillebeeckx ('Jezus, het verhaal van een levende', uitgave H. Nelissen, Bloemendaal, 641 blz. f72,50. De auteur zou graag een eenvoudiger bewerking van zijn boek doen verschijnen, maar wanneer dat al gebeurt, dan toch niet binnenkort). In de zaal bevond zich naast een theologisch geïnteresseerd (en zo te horen onderlegd) publiek, ook een aantal camera's en microfoons van de IKOR-televisie. Op 7 maart a.s. zal aan het gesprek een tvuitzending worden gewijd. Hier volgen alvast een paar flitsen.

5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's