GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 96

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 96

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

politieke partijen, democratisering, nieuwe bestuursvormen, sociaaleconomisch beleid, woningbouw , . . REGEREN - REAGEREN een cursus burgerschapskunde40 schriftelijke lessen voor f 25,partijen en partijstelsels, volksvertegenwoordigers, recht en rechtspraak, gemeente en provincie, milieubeheer . . . POLITIEK BEKEKEN een oriënteringscursus 12 schriftelijke lessen voor jongeren voor f 9,50 ontwikkelingshulp, kolonialisme, bewapeningswedloop, bevolkingsexplosie, internationale samenwerking . WERELD OP HANDEN een cursus over ontwikkelingssamenwerking 10 schriftelijke lessen voor f 10,- (i.s.nn. NOVIB) het raadlidmaatschap, de begroting, ruimtelijke ordening, subsidieregelingen, gewestvorming . . . DE GEMEENTERAAD een cursus genneentepolitiek 24 schriftelijke lessen voor f 25,Wet op de ondernemingsraden, vergadertechniek, bedrijfseconomie, de vakbeweging, sociale verzekeringen, personeelsbeleid . . . DE ONDERNEMINGSRAAD een cursus voor ondernemingsraadleden 34 schriftelijke lessen voor f 45,Vraag nog heden een folder voor nadere inlichtingen onder vermelding van de letters VU bij STICHTING BURGERSCHAPSKUNDE, Postbus 349, Leiden, tel. (071) 934Ó3

het lager onderwijs te wachten staan? De nationalisatie van de universiteiten was dus een in schijn progressieve maatregel, gericht op de zelfstandigwording van het zaïrese volk, die echter een averechtse uitwerking had: op universitair gebied is Zaïre verder af van de zelfstandigheid dan vóór de nationalisatie. De trieste geschiedenis van de afgelopen 15 jaar van het land doet een groot aantal van dit soort maatregelen zien. Zij hebben allen de schijn te mikken op de vrijheid en zelfstandigheid van het volk, terwijl het resultaat averechts was. Dat begon al met verlenen van de onafhankelijkheid zelf Het leek goed wat de Belgen 30 juni 1960 deden. Men gaf het volk onmiddellijk zelfstandigheid, zodra men bemerkt had - middels de rellen in Kinshasha van 4 januari 1960, dat dit verlangen leefde. De gevolgen van deze overhaaste 'progressieve' maatregel waren echter desastreus. De totaal onvoorbereide onafhankelijkheid luidde een langdurige periode van rebellie en onrust in, waarin naar voorzichtige schattingen circa VA miljoen mensen het leven verloren. De algehele situatie in het land ging hollend achteruit. Voor de Belgen had het inmiddels wel tot gevolg dat zij enige jaren langer van de Congo konden profiteren. Een soortgelijk patroon zien we jaren later als Mobutu einde 1973 de nationalisatie van de middenstand afkondigt. Het leek een goede gedachte om alle griekse, portugese en Pakistaanse middenstanders te verplichten hun zaken over te dragen aan zaïrese staatsburgers. De praktijk was echter, dat de winkels in handen vielen van een klein groepje rijken, die in de winkel als zodanig niet, maar in de voorraden wel geïnteresseerd waren. Zij hielden in snel tempo uitverkoop en sloten de zaak vervolgens. Op hetzelfde ogenblik opende in de grote steden de firma SGA in bezit van een oom van de president, levensmiddelenzaken. Het gevolg was, dat na de 'nationalisatie' de familie van de president - en dus de president zelf - praktisch gesproken een monopoliepositie had in de levensmiddelensector. Door het wegvallen van de concurrentie stegen de prijzen schrikbarend, zodat wederom het volk benadeeld werd door zgn. progressieve maatregelen.

als een Afrikaan zelfstandiger is dan een Afrikaan die een blanke probeert te imiteren. Past men dit principe echter toe op de grond, dan zou dat betekenen dat men de grond ter beschikking stelt van degenen die metterdaad op de grond wonen en werken. Deze grond schenkt men niet in eigendom - de Afrikaan kent oorspronkelijk geen eigendomsrecht op grond - maar men stelt het ter beschikking, ter bewerking. En wie het bewerkt, heeft recht op de vruchten. Werkelijk 'retour a l'authenticité' zou dus impliceren grond afnemen van blanke maatschappijen en het teruggeven aan degenen die er op wonen. Wat is echter gebeurd? Men heeft de grond gegeven aan familieleden, vrienden en trouwe volgelingen van de president. De bevolking is van de hele grondnationalisatie geen cent wijzer geworden. Eerder armer, want door het wegtrekken van de blanken vervielen de plantages daar de nieuwe bezitters er totaal niet in geïnteresseerd waren een leven als planter te gaan leiden. Daardoor gingen weer heel wat arbeidsplaatsen in de agrarische sector verloren. Weer dus een 'progressieve' maatregel, gericht tegen het belang van het volk.

'Messias' Het begrip 'retour a l'authenticité'is gevallen. In het kader van deze terugkeer tot het oorspronkelijke denken en leven passen ook de

Prof. P. Borst, emeritus-hoogleraar, was de eerste gastdocent vanuit de Vrije Universiteit in Zaïre. De foto werd genomen bij z'n afscheid vóór terugkeer naar Nederland op het vliegveld van Kisangani.

maatregelen die de president nu genomen heeft met betrekking tot de scholen en het godsdienstonderwijs. Mobutu beschouwt nl. ook het christendom als een vreemde eend in de bijt. Hij wil terug naar de oorspronkelijke afrikaanse religie. Daarin ziet hij - niet Grondpolitiek Een soortgelijk patroon geeft de grondpoli- geplaagd door bescheidenheid - een belangtiek van de regering te zien. Eveneens eind rijke rol voor zichzelf weggelegd. In een toe1973 werd aangekondigd dat alle grond zou lichting bij het verbod om godsdienstonderworden afgepakt van de blanken en zou wor- wijs op school te geven, zei minister Engulu den teruggegeven aan de eigen bevolking. van politieke zaken: 'Is Mobutu niet onze Dit gebeurde in het kader van de 'retour a Messias? Is de authenciteit niet onze godsl'authenticité': een terugkeer naar de situatie dienst? En is de revolutionaire volksbeweging op alle gebieden, zoals die was voor de komst (deM.P.R. de enige toegestane politieke partij) van de blanken; een afschudden van alle niet de kerk van Zaïre?'Mm moet zich hierbij vreemde trekken ook op geestelijk gebied om wel realiseren, dat het begrip 'messias' voor terug te keren tot het zuiver afrikaanse. Ook een Afrikaan heel wat anders inhoudt dan dit lijkt geen slechte gedachte: het is duidelijk voor een Europeaan. dat een Afrikaan die denkt, handelt en leeft Voor ons is de Messias een unieke figuur.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 96

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's