GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 385

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 385

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

magazine 31 is Transcendente Meditatie" (MIU Nederland Pers, 1976) over een natuurlijke, eenvoudige en moeiteloze techniek, zodat zelfs een kind het kan en .,die de geest in staat stelt steeds fijnere niveaus van denken te ervaren, totdat het denken wordt overschreden en de geest in direct kontakt komt met de bron van de gedachte". Tweemaal per dag trek je je terug, je gaat zitten in een makkelijke stoel, je sluit je ogen en ;n je geest zeg je zachtjes je mantra voor je uit, een betekenisloos woord, zoiets als Om, of Prup of Fruf, dat je geleerd hebt van je leermeester, een klank zonder betekenis, die gaat je voor en leidt je naar de diepste lagen van je bewustzijn. Dat is al. Komen er gedachten in je op, denk er dan niet over na, maar zeg je mantra en alles komt goed. Maar leer die techniek niet op je eigen houtje, hoe simpel het ook is, dit moet gebeuren onder leiding van een ervaren leermeester in een soort cursus, stap voor stap, om precies te zijn zeven. Een enorme stap maakte de leider zelf: op 8 januari 1972, op Majorca maakte de Maharishi zijn Wereldplan bekend, „toward a fulfilling society". Nu wetenschappelijk aangetoond is dat er wezenlijk veranderingen in lichaamsprocessen, zoals hersenactiviteit, ademhaling e.d. te constateren zijn, tijdens en na T.M. en er zoveel mensen overgaan T.M. als centraal rustpunt in hun leven op te vatten, leek hem de tijd gekomen om de hele schepping te doorzinderen met T.M. Niet alleen zullen talloze individuen geestelijk rijk worden omdat hun bestaan eindelijk in vervulUng gaat, ook de wereld zal volkomen veranderen wanneer de schare groter wordt en millioenen overgaan op T.M. Dan pas zullen de wereldproblemen opgelost worden. ..We staan op de drempel van de grootste verandering die we ooit in de wereld gezien hebben, een totale transformatie" zo roept hij in de wind. Dat Wereldplan reikt ver: zelfs iemand als Guru Dorothee Sölle heeft T.M. in haar spoorboekje. Velen schijnen te profiteren van T.M., millioenen in de wereld doen „het". Wijngaards stelt het aantal TM-ers in ons land op meer dan 25.000. Benieuwd en verward sprak ik met één van hen, Dick van Kampen, die in de TM-"sien" ervaringen aan den lijve heeft opgedaan. Ik laat hem nu aan het woord.

Dick van Kampen „Ik hoorde het van iemand die er nogal gunstige ervaringen mee had, hij vond het plezierig om te doen en voelde zich meer ontspannen. In het begin stond ik er erg argwanend tegenover, de zoveelste Oosterse wijsheid die ons aangeboden werd, later las ik er artikelen over waarin duidelijk werd gemaakt dat via objectieve maten duidelijk effecten van >spierontspanning en bloeddruk enz. aangetoond werden.

Toen wilde ik het ook wel eens meemaken. Het sloot wel aan bij een behoefte om me te verdiepen in religieuse stelsels, ik was al vroeg een zoeker, het materialistische klimaat heeft me nooit aangesproken. Als veertienjarige jongen had ik belangstelling voor magie en het geloof dat je in jezelf bepaalde waarheden op het spoor kunt komen. Daarnaast had ik toch wel wat behoefte aan iets dat je over bepaalde spanningen kan heenleiden. Toen ben ik naar zo'n centrum van T.M. gegaan. In een inleidend gesprek heb ik over mijn motieven gesproken. De sfeer in dat centrum vond ik. erg vervelend, ik hou van objectiviteit en onderzoek moet aantonen dat de dingen kloppen en dan tref je daar zo'n mysterieus sfeertje aan, gegoochel met een altaar, rijst wordt geofferd, gebeden worden in het Sanskriet gezegd, daar moet ik allemaal niets van hebben. Die sfeer is wel degelijk religieus. Ze hechten er zelf niet veel waarde aan, het is meer een traditioneel ritueel om de continuïteit van T.M. wat vast te houden. Hinderlijk. In zo'n cursus krijg je eerst de theorie, waarbij gewezen wordt op de oorsprong van de gedachten, gedachten komen als een soort luchtbellen vanuit de diepte van de oceaan naar boven, steeds bewuster, steeds meer met vorm. Dat komt uitgebreid aan bod. Daarna wordt uitgelegd hoe je moet mediteren, met de mantra, een betekenisloze klank. Je moet die mantra in gedachten nemen, maar tijdens het mediteren moet je je er niet op concentreren door die mantra bewust te herhalen, je moet die mantra vaag herhalen, vooral vaag. Ik heb zelf meegemaakt hoe die mantra dan gaat vervagen, onscherp wordt. Het einde daarvan is dat kleine luchtbelletje, dan is de mantra zo vervaagd dat ie als het ware niet meer in de hoofd rondcirkelt, en dan ben je op het laagste niveau, een soort zijnsniveau en dat gaat gepaard met absolute rust, innerlijke stilte. Ze zeggen wel dat die mantra speciaal voor jou is uitgezocht, maar daar zet ik vraagtekens bij. Onderzoeksgegevens over de manier waarop mantra's kunnen werken zijn niet bekend. Bovendien leren ze je op zo'n centrum in die korte tijd toch niet echt persoonlijk kennen. Nee, ze hebben een heleboel van die zinloze woorden en daar prikken ze uit. Je zou er best zelf eentje kunnen bedenken. Daar waarschuwen ze wel tegen, maar onderzoek erover is er eigenlijk niet om dat gevaar aan te tonen. Wel werd ik op het centrum erg goed geholpen, want natuurlijk doe je dingen fout, bijvoorbeeld dat je die mantra veel te scherp gaat herhalen. Zonder hulp zou je het eigenlijk niet kunnen leren. Dat vaag de mantra leren denken, dat leer je

niet uit een 'boekje., daar heb je een gesprek met je leermeester bij nodig. Ik heb veel aan mijn leermeester gehad, hij stond altijd voor je klaar en je kon hem ook opbellen. Het was een Nederlandse jongen die medicijnen studeerde. Een soort kosmisch bewustzijn heb ik nooit ervaren, wel dat transcendente bewustzijn, dat is eigenlijk het overschrijden van... ja hoe moet ik dat uitdrukken, dan vervaagt de mantra en gebeurt er iets heel merkwaardigs, je hebt dan niks meer in je hoofd, het is volkomen leeg, alles is weg, dat duurt ontzettend kort, fracties van seconden, want dan komt er wel weer een andere gedachte in je hoofd op en dan ga je weer beginnen met dat vage mediteren over de mantra, terug naar de diepte totdat je weer zo'n rust-niveau bereikt. Ik merkte wel dat na verloop van tijd dat rust-niveau vaker kwam, maar langer dan 5 minuten zonder gedachten ben ik niet geweest. Je moet 's morgens vroeg en 's avonds mediteren, tweemaal. Tijdens het mediteren kijk je in het begin met één oog af en toe op de klok, geen wekker zetten want die zou je storen, evenals slaande deuren of zo, dat is erg storend. Als je wat langer mediteert dan weet je precies wanneer die 20 minuten voorbijzijn."

Autobus Je weet ik woon in Landsmeer, elke dag ga ik met de bus naar de VU en weer terug, ik had twee maanden gemediteerd en ik vond het toch wat veel worden, veertig minuten per dag er uit en toen dacht ik, ik ga het 's proberen in de bus. en dat is goed gelukt, gaat wel minder goed dan thuis, thuis had ik betere effecten, maar het werkte. Soms had ik het gevoel dat ik mijn eigen huid oversteeg, in het begin was dat een erg vervelend gevoel, het was een gevoel van op te zwellen, dan zat ik wel erg dicht tegen dat absolute rustpunt aan. Je zit dan op je stoel met gesloten ogen en dan kwam dat uitdijen, je werd ontzettend groot, je werd zo groot als de kamer en in die zin zou je het een uitstijgen boven je eigen ik kunnen noemen. In het begin van het leren mediteren werd ik daar vreselijk angstig van. Soms moest ik ook ophouden met mediteren en deed ik mijn ogen open. Maar dat was helemaal een ramp. Dan voelde je je bijna gek, je blijft dan zitten met een dubbel gevoel, dat opgezwollen gevoel terwijl je toch in de reaUteit staat en je de persoon die je bent, dat gaf me het idee dat ik psychotisch, gek werd. Ik ging toen voor overleg naar mijn leraar en die zei dat er eigenlijk niets aan de hand was, je moest maar gewoon doorgaan met de mantra. Nou is er eigenlijk nooit wat aan de hand volgens hun, je moet altijd doorgaan met je mantra dan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 385

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's