GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 122

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 122

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

evangelie als de liefde tot de naaste en het haar/zijn leven geven voor de ander meer dan ooit moesten v/aarmaken in de realiteit van elke dag. Tenslotte betekende de revolutie een stimulans om te gaan zoeken naar een eigen (Nicaraguaanse) bevrijdingstheologie, hetgeen extra nodig was voor de Evangelicos, die minder dan de katholieken kunnen steunen op een authentieke, Latijnsamerikaanse bevrijdingstheologie.

De moeilijkheden Toch overheerst in deze maand van feestvieren en omzien niet zozeer het besef van wat er al bereikt Is, als wel het besef van de moeilijkheden waarmee de revolutie momenteel wordt geconfronteerd. Men voelt het revolutionair proces bedreigd. Waar localiseren Nicaraguanen, en onder hen vele politiek bewuste Evangelicos, de dreiging? Zag men een paar maanden geleden de dreiging vooral in een direkte, militaire interventie van de Verenigde Staten, nu wordt steeds duidelijker dat de Verenigde Staten vooral elementen binnen en aan de grenzen van Nicaragua gebruiken om het revolutionair proces te destabiliseren. Door de Verenigde Staten van wapens voorziene, en misschien ook getrainde, groepen contra-revolutionairen vallen voortdurend vanuit Honduras, en in mindere mate vanuit Costa Rica, Nicaragua binnen, dood zaaiend onder de grenswachten en de boerenbevolking in de grensgebieden. De hoge hiërarchie van de rooms-katholieke kerk en de vereniging van particuliere ondernemers (COSEP) mogen zich verheugen in een steun van meer dan 5 miljoen dollar, door de regering Reagan geschonken als ,,morele en politieke steun aan de Nicaraguanen die ontevreden zijn met het sandinistisch bewind" (El Nuevo Diario, 25 juni 1982). Twee invloedrijke Nicaraguanen, de populaire ex-commandant van het FSLN — Frente Sandinista de la Liberación Nacional, de nationale bevrijdingsbeweging die in 1961 werd opgericht en op 19 juli 1979 de diktatuur van Somoza omverwierp — Eden Pastora en het oud-juntalid Alfonso Robelo, lijken niet bestand geweest te zijn tegen de hun door de CIA geboden weldaden en hebben elkaar inmiddels gevonden om van buiten Nicaragua de huidige regering ten val te brengen. Dit zijn maar enkele voorbeelden uit de vele die ik zou kunnen noemen, van de wijze waarop geprobeerd wordt mensen binnen Nicaragua op te zetten tegen de huidige regering en haar beleid. Daar komt nog bij dat het land een ernstige ekonomische crisis doormaakt. De

112

(fotoSteyeRaviez)

boedel die Somoza in juli 1979 achterliet was dermate failliet dat het nog een flink aantal jaren zal duren voor het land er weer bovenop is. Er is een groot tekort aan deviezen waardoor absoluut noodzakelijke artikelen als graan of onderdelen voor de bussen van het openbaar vervoer niet gekocht kunnen worden. Al is het tot op heden niet het geval, de moeilijke ekonomische situatie zou een oorzaak te meer voor sociale onrust kunnen worden. De toch al zwakke ekonomie kreeg bovendien een geweldige klap door de overstromingen, die eind mei vooral in het westen, het dichtst bevolkte gedeelte, grote schade brachten aan infrastruktuur en oogsten, met als gevolg dat de prijzen van de voedselprodukten snel en sterk stegen, met uitzondering van die van basis-voedselprodukten als

melk, rijst en bonen die van staatswege gesubsidieerd worden. De toenemende bedreigingen van het revolutionair proces leiden tot een radicalisering van de sandinisten. Zij voelen zich gedwongen de revolutie steeds sterker te verdedigen. De spanning tussen sandinisten en contra-revolutionairen groeit. Ook binnen de kerken voelen consequente christenen hoe langer hoe meer de noodzaak zich te weer te stellen tegen de pogingen van geloofsgenoten het revolutionair proces te ontwrichten. De polarisatie neemt toe. Er Is duidelijk een ideologische strijd aan de gang. Het tragische Is dat deze strijd voor een belangrijk deel wordt uitgevochten met religieuze wapens. Veel religieuze sekten gebruiken bijbelteksten of gedachten uit de traditionele theologie om de revolutie in diskrediet te

Vorig jaar vierde dr. J. C. Gilhuis zijn 50jarig predikantsjubileum. HetZuid-Amerika Orgaan van de gereformeerde zending bood hem bij die gelegenheid In besloten kring een „feestbundel" aan. Ineke Bakker, onze columniste in Nicaragua, schreef daarin een bijdrage over de situatie van protestanten in dat land, drie jaar na de sandinistische revolutie. Hoewel nu, begin '83, de problemen met de protestantse kerken en sekten wat geluwd en die met de hiërarchie van de roomskatholieke kerk juist toegenomen zijn, bevat het artikel zoveel (nog steeds) aktuele informatie over de situatie en de geschiedenis van de protestanten in Nicaragua, dat VU-magazine — met instemming van schrijfster en jubilaris — het alsnog onder de aandacht brengt van een breder publiek.

vu-Magazine 12(1983) 3 maart 1983

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 122

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's