GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 292

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 292

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Helpende

Fonds ,,Helpende Handen" Saldo per 1 januari 1985 Opbrengst spaarsters W H 1985

85.431

361.630

Af: Bijdrage W H aan bureaukcsten Vereniging

76.910 284.720 370.151

Dotatie in fonds Helpende Handen

handen Bureau Vrouwen VU-Hulp: J.Wiilems, Postbus 7161, 1007 MC Amsterdam, tel.(020)5 48 26 77 Postgiro:701647 Bankrelatie: Kas Associatie Amsterdam no. 223752045

Dotaties 1985 Ziekenhuis: — Ziekenhuispastoraat Derde Wereld — fonds Derde Wereld beurzen

80.000

Onderwijs/Onderzoek: Diversen (korrektie 1984)

11.984 3.000

38.701

127.685 242.466

Saldo per 31 december 1985

Met financiële steun van Vrouwen VU-Hulp

VU begint veldonderzoek dyslectische kinderen Dyslexie; een term die het best wordt weergegeven met leesproblemen of leesstoornissen. Vele jaren al probeert de vakgroep kinder- en jeugdpsychologie van de VU wat te doen aan bestrijding van dit verschijnsel. Ze heeft er in binnen- en buitenland een grote naam mee verworven. Dank zij financiële steun van Vrouwen VU-Hulp kan een volgende stap op die weg worden gezet.

verhouding. Daar zijn vele onderzoekers het wel over eens. Maar volgens prof. Bakker en drs. Bouma wisselt de rol van de hersenhelften wat het lezen aangaat met het vorderen van de leeftijd. Het aanvankelijk le-

zen — dus tot het zevende, achtste levensjaar —wordt overwegend ,,gestuiird" vanuit de rechter hemisfeer, het gevorderde lezen vanuit de linker. Nu zijn er kinderen die deze overstap niet op de juiste wijze

Dit stap is een „veldonderzoek' ' dat wordt uitgevoerd met hulp van zo'n honderd remedial-teachers, speciaal opgeleide leerkrachten dus. Uit de kring van remedial-teachers zelf is overigens gevraagd om een project waarbij in de literatuur aangegeven behandelingsmethoden in de praktijk worden uitgetest. Prof. dr. D. J. Bakker en mevrouw drs. J. M. Bouma van de VU hebben de leiding van dit onderzoek.

6

Tastkast Prof. Bakker en drs. Bouma willen met hun onderzoek de problemen te lijf gaan van de tweede groep, die van de snelle en slordige lezers dus. Ze hebben daarvoor een apparaat ontwikkeld dat vooral opvalt door zijn eenvoud: de ,,tastkast". Het is een lezenaar, met twee openingen. Het kind gaat bij de ene opening zitten, de remedial-teacher bij de andere. De laatste heeft een planbord met gleuven waarin letters kunnen worden aangebracht. Het kind betast de letters, uit het zicht, met de linker hand. Die hand staat in verbinding met de rechter hersenhelft en dus wordt op deze wijze de rechter hersenhelft extra aan het werk gezet. Met kinderen van wie is vastgesteld dat ze tot deze groep dyslectici behoren, wordt een aantal weken achtereen ge-

Spaardoelen

Overstap Waar gaat het om? De oorzaken van de leesproblemen die zich bij kinderen voordoen, moeten gezocht worden in de ontoereikende werking van de beide hersenhelften, hemisferen genaamd, en in hun onderlinge

maken: zij blijven om zo te zeggen steken in de fase van de rechter hemisfeer. Andere kinderen neigen er juist toe deze fase ,,over te slaan". De eerste groep zit te veel aan het woordbeeld van een tekst vast en spelt langzaam, de tweede geeft er juist te weinig aandacht aan, leest snel en maakt veel fouten. In het hele ingewikkelde proces dat lezen (en schrijven) nu eenmaal is, komt in beide gevallen een bepaald aspect te weinig aan bod. Voor een goed begrip: een kind dat op de ene of andere wijze dyslectisch is, hoeft helemaal niet dom te zijn en zal in vele gevallen heel goed zijn op andere gebieden: Trouwens, namen van ,,beroemde dyslectici" als Einstein, Andersen, Agatha Christie en Edison wijzen daar ook op.

De éEn hoUclt 5 e fiïets t e ^ n . "W^ar i i je r/Jbevijs? vRAajt d? a/der. Ook het toepassen van allerlei lettertypen door elkaar heen is een manier om dyslectische kinderen te helpen. Het onrustige tekstbeeld zet namelijk beide hersenhelften aan het werk omdat de linker het niet alléén af kan

Behalve voor de permanente doelen Ziekenhuispastoraat en Derde Wereld-beurzen worden in de komende lichtingen gelden bijeengebracht voor de projecten: Vrouw zijn/zwart zijn, een onderzoek naar ervaringen van zwarte schrijfsters (zie VUKwartaal van april 1986) en Veldonderzoek dyslectische kinderen, kinderen met leesproblemen of leesstoornissen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 292

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's