GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 336

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 336

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hei Literaire L

dat het waardenrelativisme zich ook voordoet op het gebied van de rechtvaardigheid. Als er in Cambodja koppen gesneld worden, dan zou het postmodernisme om het maar even grof te zeggen redeneren: koppensnellen deden ze daar altijd al, dat moet je niet veroordelen, want dat behoort tot hun cultuur. Dat vind ik belachelijk. Ik vind dat je op een gegeven ogenblik een standpunt in moet nemen. Maar op de manier waarop Jan Emmens en Renate Rubinstein het hebben verwoord: sta ik toevallig stil, dan is dat het standpunt dat ik inneem.

V

Tekening Aad Meijer

oor Peeters heeft de literatuur sinds de opkomst van het nihilisme een belangrijke functie van de religie overgenomen: de discussie over waarden. "In de literatuur kun je zien dat goed en kwaad, en alles wat zich daartussen bevindt, nog steeds het denkpatroon van mensen bepaalt. Het gaat daarbij om een waaier van nuances, die 'VKOtGSK H-ftP IK. VRIEWDJE.Snauw verweven is met het esthetische karakter van literatuur. Eigenlijk kun je religie en literatuur niet "Kellendonk gaat er vanuit dat er mening verschillen, maar laat hem met elkaar vergelijken. Het is van een metafysisch verband tussen de wel een dak boven zijn hoofd heb- andere makelij. Literatuur wil zeggen: individualiserend denken, onmensen moet zijn, dat dat in de bij- ben." gewis, onderzoekend, 'essayerend' in bel al voorgezegd is. De maatschapde betekenis van Musil. Daardoor is Over het postmodernisme heeft u zich pij zou een organische eenheid bede strijd tussen goed en kwaad in de horen te zijn, terwijl dat nu niet het ook fel uitgelaten. Wat is uw voorliteratuur oneindig veel subtieler en geval is. Dat bestrijd ik. Hij postu- naamste bezwaar ertegen? rijker." leert eerst een samenleving die ver- "Het grenzeloze relativisme. Dat er splinterd is, waarin de mensen zich geen criteria meer zouden zijn, want Wie enige tijd met Peeters praat, zal niet meer met elkaar verbonden voe- die zijn er wel degelijk. Maar men het niet vermoeden, maar uit het len en waarin slechts individuele ik- wil steeds minder voor zijn eigen curriculum vitae van de nieuwe jes ronddarren en vindt dan dat er smaak en ideeën staan, als men ze al hoogleraar valt af te leiden dat hij een metafysisch religieus verband heeft. Het verwerven en ontwikkelen zelf nooit zijn studie heeft aftussen mensen moet zijn. Het is alle- van een eigen smaak en hem ook gemaakt. "Ik heb altijd gestudeerd maal zo gecompliceerd als wat om- kunnen verdedigen is helemaal niet om iets te weten te komen," zegt hij, dat hij zelf natuurlijk helemaal niet zo simpel. Het is een moeilijk, onze- "en ik ben tamelijk beïnvloed gemeer in God gelooft, al koketteert ker makend werkje. De kunst van weest door Du Perron en Ter Braak, hij er wel mee. En dat koketteren is het onafhankelijk durven denken - die bepaalde ideeën hadden over de eigenlijk provoceren. Hij veronder- dat is het. Ik laat mijn ideeën en amateur. Bovendien kreeg ik de stelt dat alle schrijvers atheïsten zijn mijn smaak niet op één lijn stellen baan aangeboden die ik wilde heben individualisten. Gegeven die ver- met een willekeurig iemand die zo- ben." onderstelling, wil hij zich bijvoor- maar een meninkje heeft. Althans, Het wordt tijd om het hoofd even beeld vriendelijk uitlaten over kardi- laat hem maar komen. Het filosofi- met rust te laten en ons met het hart naal Simonis als die het over homo- sche postmodernisme gaat er vanuit van Peeters bezig te houden. Hoe is seksuelen heeft. Hij was het met Si- dat er geen waarheid is. Ik ben zijn liefde voor de literatuur ontmonis eens toen die zei dat hij wel daarentegen van mening dat die wel staan? kon begrijpen dat huisbazen geen bestaat. Tenminste, dat de ene rede- "Ik was een sportief jongetje," behomoseksuelen als huurders willlen. nering of interpretatie overtuigender kent hij, nadat hij enige schroom Nou, dat vind ik heel ernstig, want is dan de andere. Wie daarvan uit- heeft moeten overwinnen. "Ik voethet gaat hier om elementaire dingen, gaat zoekt beter en intensiever, res- balde en deed aan wielrennen. Daar het valt bijna in de categorie van de pecteert zowel feiten als eigen intu- kwam pas verandering in toen ik op veertienjarige leeftijd met mijn famirechten van de mens. Je kunt met ie- ïties." mand over duizenden dingen van "Wat ik bijna ongelooflijk vind is lie naar Amsterdam verhuisde. Dat 14

VU-MAGAZINE—SEPTEMBER 1988

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 336

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's