GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 75

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 75

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

weg. Ik zeg alleen dat de historische ontwikkeling in het kunstenaarsberoep veel ingewikkelder is dan men in musea tot uitdrukking laat komen. Er is een aantal onderverdelingen met elk zijn eigen ontwikkeling en aanpassing. De mythe van een lineaire ontwikkeling, zoals die in moderne musea wordt gepresenteerd, hoefje niet zonder meer over te nemen. Ik ben er voor om de verschillende lijnen eens wat beter uit te diepen. En daarmee hoef je ook geen hekel aan moderne museumkunst te hebben."

'Voor zowel museumconservatoren als verzamelaars en kunstenaars s het verlies aan :ontroversiële inslag problematisch.' "Dat de abstracte kunst en de persoonlijke iconografie - weke horloges van Dali, uilen op een schaats van Melle - zich hebben kunnen ontwikkelen, dat heeft te maken met het feit dat de collectieve symbolen door een andere beroepsgroep in beeld werden gebracht. Daardoor konden kunstenaars hun eigen gang gaan. Dat is zelfs een waarde op ^^^^li ^''^"' Kempers: respect zich geworden. Voor bedrijven, die voor reclamemakers. een bedrijfscollectie vormen, is het Foto Henk Thomas leuk om te zeggen; wij hebben die kunstenaars niet gezegd dat ze de ditanten van socialisme en sociologie, sieel meer. Het museum voor mo- recteur moeten uitbeelden, of de vind ik een vondst en ook een ico- derne kunst behoort tot de gevestig- heilzame werking van het Rabo-innografische daad. Dat was toen - in de instellingen, dat kun je rustig zeg- vesteringsplan, maar wij kopen de tijd van de Koude Oorlog - een gen. In de grote wereldsteden zijn er kunst omdat wij er zo van houden. zeer omstreden gezichtspunt." weinig gebouwen die met zoveel Dat demonstreert dan op een magnificentia worden neergezet als ogenschijnlijk terughoudende maControversialiteit - is dat niet wat in musea voor moderne kunst. En dat nier dat we met een beschaafd bede huidige kunst te vaak ontbreekt? prestige van de moderne kunst heeft drijf van doen hebben. Er zijn dus "Ja, zowel voor museumconservato- te maken met het aanzien dat de his- allerlei belangen die dit soort vrije ren als voor verzamelaars en voor torische kunst nog steeds geniet. kunst bevorderen. Het beeld van de kunstenaars, is het verlies aan con- Samen vormen zij een krachtige in- avant-gardekunstenaar die vol is troversiële inslag problematisch. Als stitutie, zoals twee fietsen die je te- van zijn ideaal en dwars tegen de gemoderne kunst in het geheel niet gen elkaar zet." schiedenis ingaat, dat beeld wil ik meer controversieel is, dan wordt relativeren." D het knap vervelend, dan zit iedereen eeft u niet, door te stellen met de handen in het haar. Want in dat de moderne museumkun- Bram Kempers, Kunst, macht en mecenaat. het huidig kunstbestel zijn ze allestenaars niet de opvolgers De Arbeiderspers, Amsterdam 1987, f 49,50. maal afhankelijk van het predikaat van Rafael zijn, van die twee fietsen Bram Kempers, Socialisme, kunst en reclame. De Arbeiderspers, Amsterdam 1988. controversieel. En de huidige kunst de oude weggetrokken? is inderdaad niet zo erg controver- "Nee, ik schop die oude fiets niet Johan de Koning is neerlandicus en journalist

H

VU-MAGAZINE—FEBRUARI 1989

29

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 75

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's