GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1994 - pagina 102

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1994 - pagina 102

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik heb een keer een vreselijke opmerking geplaatst: ^Tien bladzijden Haberntas kost honderd keer meer tijd dan één bladzijde Zijderveldy maar het rendement is omgekeerd evenredig.^ Dat vonden ze arrogant. ^^

komt door mijn muzikaliteit. Maar het is ook allemaal wat ironisch. Ik mopper graag met een knipoog."

In zijn boek 'De staccatocultuur' refereert Zijderveld aan Alexis de Tocqueville die constateerde dat een democratie weliswaar vrijheid, zekerheid en welvaart biedt, maar dat zo'n cultuur weinig diepgang en felheid kent en weinig weerstand kan bieden aan de fluwelen dwang van de bureaucratie. "Toen al wist hij dat deze cultuurwet onvermijdelijk was, en dat het dus niet veel zin had zich ertegen te verzetten. Het leek hem beter om in plaats van pessimistischconservatief te mokken, maar te proberen er het beste van te maken." Ik vraag Zijderveld of de houding van De Tocqueville ook de zijne is. "Zijn houding is ook de mijne", beaamt hij. "Je moet er het besH Bent u een doorbraak-CDA-er? Bent u, zoals vroeger veel christenen doorbraken naar de te van proberen te maken. Ik heb absoluut geen grote bevlogen ideeën over hoe het wel moet. sociaal-democratie, de omgekeerde weg geIk probeer een intellectuele ascese te praktisegaan? ren: niet achter iedere fanfare aanhollen; je niet "Toen ik student was, stemde ik nog PvdA. Ik overal door op sleeptouw laten nemen." heb theologie gestudeerd en ben onkerkelijk geworden; dat ben ik nog steeds, om theologische redenen. Ik zou graag willen geloven maar I Erg enthousiast klinkt dat niet. Is het niet ik kan het niet. Vanuit mijn christelijk humanisbijna een houding als: het zal mijn tijd wel me zeg ik: 'De boodschap van het Nieuwe Tesduren? tament is te mooi om waar te zijn'. Een gelovi"Dat is zeer negatief gedacht. Als ik die opvatge zou daar tegenin brengen dat die boodschap ting zou hebben, had ik op minimale wijze te waar is om mooi te zijn. Die gedachte kan ik mijn ambt kunnen uitoefenen. Ik hoef niet veel niet omarmen. Maar ik vind wel dat onze college te geven en niemand kan controleren of Westeuropese samenleving onder andere gebaik veel publiceer. Dan had ik de hele dag piano seerd is op joodse en christelijke waardenpatrokunnen gaan studeren; dat vind ik het leukste nen. In de christen-democratie is dat waardepawat er is. In mijn waardenschaal staat de muziek troon het beste belichaamd; niet op een kerkeop de eerste plaats, op de tweede plaats de litelijke manier want het CDA is geen kerkelijke ratuur, vervolgens een hele tijd niets en dan pas partij. Het CDA vindt niet alleen in kerkelijke komt de wetenschap. Maar daar kan ik niet aan kringen aanhang maar ook bij buitenkerkelijke toegeven, want dat vind ik niet verantwoordechristenen. Dat zal alleen maar toenemen. Ik lijk. Daarom steek ik mijn nek uit en ga ik door hoor bij die groepering. Bovendien hecht ik met het plegen van analyses die niet au courant een groot belang aan een sterk maatschappelijk zijn. middenveld. Dat vmd ik ook in het CDA." I Vindt u uw werk niet heel belangrijk? H Heeft uw voorkeur voor het CDA ook iets te "Ik relativeer dat. Ik heb dertien boeken gemaken met uw afkeer van vernieuwing en het schreven en de eerste daarvan staan al te vergehoeden van de traditie? len in de bibliotheek. Als ik dood ben, daarvan "Het is inderdaad een partij die, als het goed is, ben ik overtuigd, zal voor die boeken weinig voorzichtiger omspringt met tradities dan andeaandacht meer bestaan. Ik vind wel dat ieder op re partijen. Dat trekt mij aan. Maar christendezijn manier een krasje achterlaat in de cultuur. mocraten zijn niet oubollig. Ze willen niet teIk ben gefascineerd door graffiti, die boeken rug naar vroeger. Ze zijn absoluut niet reactiozijn mijn vorm van graffiti; ik kras wat op de nair." cultuur. Het is niet wereldhervormend wat ik doe. Veel wetenschappers moeten, zeker als ze H Wilt u zelf terug naar vroeger? Als ik u lees internationaal enige faam beginnen te krijgen, bekruipt mij soms het gevoel dat u nostalgisch zonodig een Freud of een Einstein worden en een grote paradigma-revolutie bewerkstelligen. bent. Daar moet ik vreselijk om lachen. Het nage"Dat zeggen ze altijd. Als je met meejuicht met slacht zal wel uitmaken wie die positie krijgt. de progressieve ontwikkelingen denkt men al "Bovendien hebben, vooral m de sociale wesnel dat je terug wilt naar vroeger. Dat heb ik tenschappen, de grote namen bewegingen op nooit begrepen. Ik ben zeer eigentijds, hoewel gang gebracht die niet echt positief uitgepakt er ook zaken zijn, zoals sport en popmuziek, hebben. Kijk maar eens naar de ellende die de die mij niets zeggen. En dan dat kabaal waaraan psycho-analyse in Amerika heeft teweeggeje wordt blootgesteld, het is om je dood te erbracht, om van het marxisme nog maar te zwijgeren. Ik heb buitengewoon gevoelige oren, dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1994 - pagina 102

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's