De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 32
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
32
In de tweede plaats, en zeer als
hierbij sta ik iets langer
moeteven-
stil,
feilgaande afgewezen elke studie, wier resultaat in strijd
hetgeen
is
met
Heilige Geest zelf in die Schrift aangaande die Schrift be-
de
weert.
Heilige Schrift, niemand die het loochent, treedt op ons toe met een
De
Ze beweert namelijk dat
absoluut beginsel. is
der wereld fzwpix
(To(plx "^)
alle
^^)
dat alleen de Geest, die uit haar zelve spreekt, als kenner van het wezen-
;
bestand der dingen, u
lijke
kan
leeren
(xofia.
dien Geest elke creatuurlijke geest zich
nu en eeuwig heeft
te
maar om dan ook
betwisten,
ge moet haar
uw
heel
studie
van
eerste lid
en
a-ofia,
u voor een absoluut
ge moet haar, óf
dit beginsel
der wereld terug te vallen
zelfs
ernste
vragen
te
Wat
:
vreugde
dan nu
is
u indient
Schrift?
opzichtens zichzelve als hier
in
geen ypxfat meer. Maar hun die de betere keuze
in de aldus optredende Heilige Schrifture de pretentie die ze bij
En
óf wel
heerschen. Met hen nu die het we hier niet verder; voor
laten
absoluut Schriftbeginsel van heeler harte en met
dit
;
dilemma kiezen, handelen
hun wagen we het met
beamen,
stelt
gewonnen geven, maar dan ook
vlakaf
beginsel
dit
dit
hen toch bestaan er deden
in de
beginsel
dit
Dit
Want
dilemma; een keuze zonder uitweg.
denken, spreken en doen,
zijn
bij
onderwerpen.
en dat uit dien hoofde aan
;
nu gaat ónze weg en
die der
Ethischen onherroepelijk uiteen. Im-
mers, daaraan toegekomen, dan zeggen de Ethischen
:
Dit moet ge opmaken
uit de feiten zooals ze in die Schrift voor u treden; en vindt ge daar dus
ipso dat de
werkelijk feilen, dan toont dit e o onfeilbaar te zijn."
wraak
ik
dewijl
die
daarna
de
uitspraak van den
dit
feil
i.
geslopen
zijn
van
tot
maatstaf dan wat
En daarom, aan
M. Rothe
;
En
en
over
hebben,
in
:
en
vooreerst
in het zonder feil
geschrevene
ten andere omdat de
zijn
is
het bezit der
zelf-
eigen werk zeer verre in
dat, gij, feilbaar menscli, u,
Schrift
dier gij
H.,
waant wat
noch
van het Schriftorganisme Apostolaat.
te
op grond
in een kind zou het aanmatigend,
vader concludeerde;
zijn
het zelfbewustzijn
niet praetendeert
dat juist geredeneerd
zoo het uit zijns vaders doen tegen de bewuste
zijn
op
Schrift
ik,
beslissende gronden
nu toch kon
werk des Geestes vormt. Reeds
zelfuitspraak
noch
;
Heiligen Geest
zou het oneerbiedig
ik
zijn
boven het oordeel,
autoriteit gaat
van
ontken
juist
recht tot zulk een oordeel
authographa zelf zou moeten eerst
nu
dit
methode, op deze twee m.
om
men,
Maar
indien nu
met
gij
d.
u
dan
niets anders
in die Schrift te zien?
die Schrift praetendeert te zijn, dat
aan
zelf,
en hoe vermeet
critiek te oefenen
Rabiger, i.
vraag
maar aan de hoogste tolken
aan den Christus en aan
zijn
gezalfd
die Christus en zijn Apostelen klaarlijk getui-
gen, dat de Schrift des ouden Verbonds wel terdeeg geïnspireerd, en door
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 32](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's