Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 47
HET AMBT ONDER HET NIEUW VERBOND. dien
verstande, dat in de eerste plaats
21
op den kansel, en voorts
bij
de kudde door haren herder met het Woord Gods worde geweid. Op tweeërlei, dat hieruit voortvloeit, dient de aandacht gevestigd. En elke ambtelijke verrichting,
wel ten eerste op het onloochenbare
feit,
dat de vier ambten van „her-
der, ouderling, diaken en leeraar" als vier stengels
en dus nooit als vier stekken
op één wortel bloeien,
mogen worden beschouwd,
elkander, elk in eigen aarde, op eigen wortel stoelen.
herder
in Jezus^
kerk
is
daarom tevens regeerambt;
die los naast
Het ambt van
terwijl
de regeer-
Woords te zijn gesloten, Woords hebben te waken.
ouderlingen, wel verre van buiten den dienst des veeleer voor de zuiverheid van den dienst des
En
gelijk het diaconaat overvloedig
Woord, en
moet
zijn
in vertroosting
met het
verreweg de meeste kerken mede in den ambtelijken raad der kerke zit, zoo staat ook het diaconaat midden in den dienst des Woords en behoort tevens vervlochten te zijn in het regeeringsorganisme der kerken. Terwijl eindelijk, hoezeer het diaconaat meer bijzonder het ambt is voor de betooning van een Christendom, dat niet in woorden bestaat, maar in kracht, desniettemin toch geen der drie overige ambten buiten den dienst der ontfermingen staat, en elk ambt verbeurd zou zijn, dat geen licht liet schijnen voor de menschen. De andere opmerking is, dat bij deze splitsing der ambten in de zichtbare kerk op aarde zich slechts herhaalt wat in het eigen Messiasambt van den Christus gezien werd. Gelijk toch dat ambt van Messias één in
dies in
oorsprong, aard en strekking
ambt van
is,
en zich niettemin
in
het drievoudig
koning deelt, zoo ook is het ambt der zichtbare kerk op aarde wel één in stam en wortel, maar gesplitst in zijn werking. Door het herder- en leerambt spreekt meer bijzonder onze hoogste Profeet en Leeraar door het presbyteriaat regeert in engeren zin onze eeuwige Koning en door het diaconaat worden op eigenaardige wijze de ontfermingen openbaar van onzen eeuwigen Hoogepriester, den „Christus Consolator." Maar evenals nu met gelijk recht kan beweerd dat de dienst des Woords én profetisch getuigt, én priesterlijk bidt, èn koninklijk heerscht, en evenzoo de beide andere diensten beurtelings aan elk der drie ambten van den Christus deel hebben, zoo liggen ook op aarde in de zichtbare kerk deze drie stengels dooreengevlochten, en gaat de juiste kennis van elk ambt op zichzelf te loor, indien men de worteleenheid van al deze ambten saam uit het oog verliest. En onze slotsom kan derhalve geen andere zijn, dan dat het kerkelijk ambt op aarde niets meer noch minder is dan instrument van het Messiasambt, teneinde hij, die een naam heeft ontvangen boven allen naam, op aarde al de eeuwen door, in het midden van 's Vaders uitverkorenen, profeet, priester en
;
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's