Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 166
VAN REFORMATIE DOOR BREUKE MET DE ORGANISATIE.
I40
velerlei redeneering, die stem der gehoorzaamheid wegpraten, snijden de zenuw van het christelijk leven door. Neen, neen, het staat niet maar zoo, dat over het stuk der kerkreformatie de ééne zus denkt en de andere van die opinie is, en dat nu ieder maar overeenkomstig zijn eigen inzicht veel doe of niets doen kan. Van opinie of denkwijs is hier ganschelijk geen sprake. Indien hier niet de plicht der gehoorzaamheid tegenover God noopt, dringt en dwingt tot handelen, dan is alle handel zonde. Maar ook geldt die plicht tot gehoorzaamheid aan God eenmaal voor den één, dan geldt ze ook tegelijk en gelijkelijk voor allen. Het gebod is algemeen. De reformatie, waarvan deze paragraaf handelt, omschrijven we uit dien hoofde als het kerkelijk terugkeeren tot de gehoorzaamheid aan God en zijn Woord, nadien men kerkelijk ongehoorzaam aan dien :
Woord geworden
God en Wie
in
voerd,
waarvan
dat
eigen
zijn
Woord, zou
was.
huis regels had ingesteld en gewoonten inge-
van achteren inzag, dat ze ingingen tegen Gods
hij
terstond die regels moeten veranderen en die gewoonten
moeten omzetten, ten einde weer gehoorzaam aan God te worden. En noch het beroep op het gezag van die regels, noch een verwijzing naar de vastheid dier gewoonten, zou hem of iemand ook maar één oogenblik
zaam
verontschuldigen
kunnen, indien
hij
voortging ongehoor-
te zijn.
Breuke met de bestaande regelen en gewoonten, of wil men met de bestaande organisatie, is ons dan alleen geoorloofd, maar dan ook onafwijsbaar geboden, indien deze organisatie u belet Gode den Heere
ook
in
uw
kerk, en als kerk,
gehoorzaam
te zijn.
Hieruit vloeit voort, dat aan alle- reformatie door breuke niet alleen geestelijke
verwakkering
maar ook, dat men
gaan,
door
van schuld vooraf moet breuke nooit mag voortschrij-
overtuiging
tot zulk een
weg van geleidelijk herstel
den, tenzij eerst de
zij
beproefd.
een kind van God is de geest der bedachtzaamheid. Hij verfoeit de drift, die de breuke wil zoeken, en zint eer op middelen om Bij
die
en
breuke te mijden. Slechts harde, pijnlijke noodzakelijkheid perst dwingt en brengt er hem toe. Hij wilde wel anders, maar hij
kan
niet anders.
Eerst moeten dus alle andere wegen zijn afgeloopen, eer het door zijn toedoen of met zijn gedogen tot die breuke komt. Geleidelijk zijn,
en eerst
herstel
alleen
herstel
moet dus vooraf begeerd, gezocht, afgebeden
de kerkelijke vergaderingen, van wie dit geleidelijk kan uitgaan, wel verre van de eere Gods hierin te
als
zoeken, volstandig
uit
beginsel en hardnekkig weigeren de kerkelijke
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's