Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 154
VAN REEORMATJE DOOR BREUKE MET DE ORGANISATIE.
140
velerlei redeneering, die stem der gehoorzaamheid wegpraten, snijden de zenuw van het christelijk leven door. Neen, neen, het staat niet maar zoo, dat over het stuk der kerkreformatie de ééne zus denkt en de andere van die opinie is, en dat nu ieder maar overeenkomstig zijn eigen inzicht veel doe of niets doen
Van
kan.
opinie of denkwijs
hier niet de plicht der
en
dwingt
die
plicht
is
hier ganschelijk geen sprake. Indien
gehoorzaamheid
handelen, dan
tegenover God noopt, dringt
Maar ook geldt gehoorzaamheid aan God eenmaal voor den één, dan geldt ze ook tegelijk en gelijkelijk voor allen. Het gebod is algemeen. De reformatie, waarvan deze paragraaf handelt, omschrijven we uit dien hoofde als het kerkelijk terugkeeren tot de gehoorzaamheid aan God en zijn Woord, nadien men kerkelijk ongehoorzaam aan dien God en dat Woord geworden was. Wie in zijn eigen huis regels had ingesteld en gewoonten ingevoerd, waarvan hij van achteren inzag, dat ze ingingen tegen Gods Woord, zou terstond die regels moeten veranderen en die gewoonten moeten omzetten, ten einde weer gehoorzaam aan God te worden. En noch het beroep op het gezag van die regels, noch een verwijzing naar de vastheid dier gewoonten, zou hem of iemand ook maar één oogenblik verontschuldigen kunnen, indien hij voortging ongehoortot
is
alle
handel zonde.
tot
:
zaam
te zijn.
met de bestaande regelen en gewoonten, of wil men met de bestaande organisatie, is ons dan alleen geoorloofd, maar dan ook onafwijsbaar geboden, indien deze organisatie u belet Gode den Heere ook in uw kerk, en als kerk, gehoorzaam te zijn. Breuke
Hieruit vloeit voort, dat aan alle reformatie door breuke niet alleen geestelijke
verwakkering
door
overtuiging
van, schuld vooraf moet
men tot zulk een breuke nooit mag voortschrijden, tenzij eerst de weg van geleidelijk herstel zij beproefd. Bij een kind van God is de geest der bedachtzaamheid. Hij vergaan, maar ook, dat
de drift, die de breuke wil zoeken, en zint eer op middelen om breuke te mijden. Slechts harde, pijnlijke noodzakelijkheid perst dwingt en brengt er hem toe. Hij wilde wel anders, maar hij
foeit
die
en
kan
niet anders.
Eerst moeten dus alle andere wegen zijn afgeloopen, eer het door zijn toedoen of met zijn gedogen tot die breuke komt.
moet dus vooraf begeerd, gezocht, afgebeden de kerkelijke vergaderingen, van wie dit geleidelijk herstel alleen kan uitgaan, wel verre van de eere Gods hierin te zoeken, volstandig uit beginsel en hardnekkig weigeren de kerkelijke Geleidelijk
zijn,
en eerst
herstel als
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's