Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 187
ONDERSCHEIDING TUSSCHEN DE WAKE EN VALSCHE KERK. eerst te loor, als de verkondiging
van het
Woord
1/3
haar ophoudt,
in
of ook de Sacramentsbediening wegvalt.
onze
In kerk,
heid
Confessie
daarmee maar slechts
miste,
slagen
;
dan ook volstrekt niet bedoeld, dat elke genoemde kenteekenen in haar volle zuiveraanstonds in de valschr kerk zou zijn omge-
is
die één der drie
dit
:
dat een kerk, waarin de drie kenteekenen
uitblonken, zeer stellig voor de ware kerk moest erkend. stelling
dagen.
die
in
Eenerzijds
Er was tegen-
Roomsche kerk
stond de
;
naast
haar woelde de Anabaptistische secte en tegenover die beiden hadden zich de kerken der Hervorming geplaatst. Deze laatste kerken nu ;
vertoonden destijds de drie genoemde kenteekenen ten volle, en het was op dien grond dat onze kerken in hun belijdenis beweerden zelven zeer stellig en ongetwijfeld de ware kerke Christi te
Dat
de
dit
bedoeling van
zou men verklaard mist.
ter :
is,
zijn.
overtuigend
blijkt
Immers, indien men bedoeld had, dat elke waarin van deze drie kenmerken één ontbrak, kenschetsing van de valsche kerk eenvoudig hebben
van kerk valsch zou uit het slot
onze Confessie
29.
art.
zijn,
valsch
is
elke kerk, die één van deze drie kenteekenen
Maar wel verre van zoo oppervlakkig over de zaak heen
achtten onze vaderen zich veeleer verplicht het wezen der
maar
positieven
kerk
niet in negatieven,
zulk
eene die .... eigen ordonnantiën boven Gods
Sacramenten vervalscht,
in
en ...
.
de
tucht
omschrijven, als
zin te
nalaat
te glijden,
valsche
Woord ?
.
.
.
.
stelt,
neen,
de dat
niet, .... maar „die zich meer op menschen dan op Christus grondt, en vervolgt die heiliglijk willen leven." Let men dus niet op het w e 1 w e z e n, maar op het w e z c n der kerk, zoo mag de kerk dan eerst voor valsche kerk worden uitge-
kreten,
als
ze
het
Woord
terzij
zet,
de Sacramenten vervalscht en
Gods heiligen vervolgt. Evenwel ook dit mag, naar den Schrift, gelijk
de
geest en de bedoeling der heilige onze vaderen die verstonden, nooit zóó opgevat, alsof
des Woords volkomen zuiver en de bediening der volkomen ongerept moet zijn, op straffe van bij gemis volkomen uitgewerkte hoedanigheden het karakter der kerke
prediking
Sacramenten dier
Christi te verliezen.
Het duidelijkst geeft Turretin te dien opzichte het gevoelen onzer kerk terug als hij zegt „Voorts verlieze men niet uit het oog, dat deze kenteekenen onderscheidene graden van noodwendigheid toelaten. In eersten rang staat de zuivere prediking en belijdenis van het Woord, waarzonder geen kerk denkbaar is. Maar reeds de bediening van het Sacrament staat hiermee niet op ééne lijn, zoo zelfs dat ze :
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
![Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 187](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/tractaat-van-de-reformatie-der-kerken/1884/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's