Ijzer en leem - pagina 14
rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...
12
van
tweeërlei
en
leven,
Adam, maar een andere Vast heeft
ding,
die
hiermee
dus
staat
lijke
naast
God
dat
ingedreven
Eva niet een duplicaat van Adam, hem ter hulpe, op.
dies treedt in sooi"t
sclieidingen
van
afdruksel
als
,
in
het
al
ereatuur-
absolute
die
schei-
Hij in stand houdt tusschen het creatuur en Zich.
genoeg gezegd. Immers Hij die scheidingen
niet
is
Maar stelde,
heeft ook verbindingen verordend. Creatuur staat niet naast creatuur
verband
buiten
moet er verband
Veeleer
aanraking.
of
echter dat ook dit verband niet willekeurig
zij
zijn;
en er buiten
zoo
God om
kome, maar eeniglijk naar en krachtens Gods ordinantie. Hij die de grenzen insneed, weefde ook den band die het gescheidene hechten
Het zou
zou.
stond
had,
palen:
aan
een
kan kleven en dat
„(lil
het
hoog gebod
zijn
Aan God
ander
en
hechten,
Man
maar IJzer en Leem hecht
niet.
moet
dit
niel,
vreetnd blijven aan elkaar".
moet
dat
en
Vrouw
Dit
is
einde
maar uw gebod
gezien,
heid
zeer
is
om
te be-
saamhoorend
als niet
zullen elkaar aanhangen, zijn inzetting,
„In alle ding hel) ik een
wijd".
Op
harmonieën.
goddelijke
der
éu in zijn
gescheiden
saamhoorend het
als
Gods recht,
wet, waarvan de psalmdichter looft:
zijn
zijn,
die alle creatuur
niet aan het gescheidene creatuur,
en
het,
van
uitdruksel
al
deeling én in zijn hechting.
Sion,
Hier de
ligt de heerlijk-
volmaaktheid der
schoonheden, waar in profetische symboliek die scheidingen en har-
monieën hersteld
zijn,
verschijnt
Maar zoo
blijft
Er
daarboven
was en
aardsche;
nog
een
een
srhisma
—
tegen God uitgebroken,
andere
heel
die hoogere wereld
in
getrokken,
scheur
God blinkende!
het niet.
wereld
dan
deze
was een hreuke geslagen, een een principiëele revoliUie
bewerkt,
en door die gewelddadige storing der van
God
gestelde grenzen en harmoniën was er een macht ontstaan, die
God
niet
geschapen had,
En
zonde.
w. de schriklijke, ontzettende nmcht der
t.
de booze bezieler dier zonde
is
toen ingebroken in Gods
paradijs en heeft een breuke geslagen in het
een had.
breuke
juist
,Gij, creatuur,
vermenging van tusschen hart
doordien
van
trokken
zidt
God
en
God en mensch
hij
als
hart van den mensch,
vermengen wou wat God gescheiden
God
wezen'"!
was de
leuze dervalsche
mensch, waardoor die schriklijke breuke tot stand
kwam. En toen
is
van uit het
den mensch die scheur, die breuke, die revolutie doorgetot
al
het
geschapene,
en
is
op aarde deze diepe zonde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's