GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 152

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 152

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

146 indien,

was het

al

maal werd

geëischt.

ook maar éen penning, voor de tweede Daarom zegt het woord: «Hij is getrouw

en rechtvaardig, dat

Hij ons de zonden vergeve." Jeschurun het recht Gods en zingt blijde van 't» heilig recht der strenge rechtsgedingen". Daar staat de schuldige voor den rechterstoel, maar hoe ook verdoemelijk in zichzelven, hij wordt vrijgelaten want zijn pleitbezorger pleit hem op grond van de strengste en onverbiddelijkste wetten vrij. De parakleet (=: advokaat, voorspraak, 1 Joh. 1 2) is de Christus, de profeet, van wien Mozes heeft gesproken en op wien ziende Hij in dit ons teksthoofdstuk (vers 29) zegt: » Welgelukzalig zijt gij, o Israël! wie is u gelijk? Gij zijt een volk, verlost door den Heere." De verloste, de gekochte door Hem is volkomen rein. Laat het alziend oog de plooien doorzoeken van het gewaad. Hij zal geen stofje vinden. Laat zijn allesdoordringende hand de naden van dat kleed lostornen er zal geen smetje worden ontdekt. De vryspraak moet volgen. »Geen recht"? Dat zou onrecht zijn. Dan antwoorden wij pleit

op

juist

,

:

,

met Elihu (Job 34

10): » Verre zij God van goddeloosheid en de Almachtige van onrecht! Want naar het werk des menschen vergeldt Hij hem en naar eens ieders weg doet Hij het hem vinden. De' Almachtige verkeert het recht niet." Ja, recht en niets dan recht Beter ware het, dat zulk een worm, zulk een nietig wezen als gij en ik voor eeuwig in de diepte zonk, verloren ging, dan dat God geen God zou zijn; maar het strengste recht in Christus is de hoogste genade, want Hij heeft voldaan volkomen voldaan voor al zijn volk. Aan het einde van zijn dadelijk werk heeft Hij betuigd: »Ik heb voleindigd'"; aan het einde van zijn lijdend werk: »Het is volbracht." Daarom staat geschreven (Rom. 3 29 v.v.) »Wij worden om niet gerechtvaardigd uit zijne genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is, welke God voorgesteld heeft tot eene verzoening, door het geloof in zijn bloed, tot eene betooning van zijne rechtvaardigheid door de vergeving der zonden opdat Hij rechtvaardig zij en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is." God rechtvaardig en rechtvaardigende, dat is de vrucht van des Heeren Jezus' leven en lijden. Zegt niet, toehoorders: »Een enkel droppeltje van dat bloed, en het is voor mij genoeg." Neen! niet genoeg, zeggen wij tegenover Rome, hoe schoon, hoe waardeerend ook die uitspraak klinke. De Vader heeft zijn Zoon niet meer laten Igden dan uoodig was. Of wilt gij Christus' verdienste deelen hoe zou er dan voor elk van die schare, die niemand tellen kan en die van God is uitverkoren, een bloeddroppel zijn? Wij hebben niet elk een stukske van de :

!

,

:

,

,

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 152

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's