GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 431

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 431

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

,;

425

u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen daarom ook, dat Heilige, dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden." Wat in Maria ontvangen, en uit 1

:

haar

geboren

is,

dat

is

uit

den Heiligen Geest (Matth.

20).

Dit Kind

is

het

Wonder

Gods.

nWie

zal een reine

geven

uit een onreine?" De Heere heeft wat nieuws gemaakt. Hij heeft uit deze moeder een reinen Zoon gegeven; dien, die geen zonde gekend heeft! Ziet, Hij is in gerechtigheid geboren en in heiligheid ontvangen. Hij leeft reeds in deze kribbe uit den Heiligen Geest. Adam won zonen naar zijne gelijkenis, het gedichtsel van

wier harten te allen dage alleenlijk boos was; takken van een verstorven stam. Maar deze is niet uit Adam geboren. Deze is een nieuw beginsel des levens in het vleesch de wortel van een nieuwen stam, de wortel Isaï's, de wortel Davids. Deze is de tweede Adam, de nieuwe Hier gaat het woord in vervulling: «Deze zal groot zijn en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden en God de Heere Hem den troon van zijnen vader David geven. En Hij zal zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid en zijns Koninkrijks zal geen einde zijn." Dit Kind is het Wonder Gods. 3. Gevoelt gij u geneigd bij zijn harde wieg neer te knielen, Geen apostel, gij behoeft die neiging niet te onderdrukken. geen engel zou die hulde aannemen en wie geen profeet zich waarlijk mensch kent, hij zal voor geen engel, voor geen mensch, hoe hoog ook geplaatst, de knie buigen; maar hier in deze kille stal bij deze ruwe kribbe: vouwt eerbiedig de handen en buigt u aanbiddend neer Dit Kind is de Zone Gods die het menschelijk vleesch de menschelijke natuur, aangenomen heeft. God, te prijzen in der eeuwigheid God, geopenbaard in het vleesch. De Zoon, met den Vader en den Heiligen Geest éen Eeuwig en Volzalig Wezen. Alle dingen zijn door Hem gemaakt, en zonder Hem is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. Is het mogelijk? De mensch: een afhankelijk, nietig stofbewoner, broos, en sedert de zonde ijdel, der ijdelheid onderworpen, verwerpelijk! En God: de Eeuwige, de Volmaakte, de Volheerlijke, de Heilige! God, geopenbaard in het vleesch! Is het mogelijk? Ja, geliefden! dit is het Wonder Gods. Hij, die in deze kribbe ligt, getuigt het straks, wie Hij is: nNiemand is opgevaren in den hemel, dan die uit den hemel nedergekomen Wij is, namelijk de Zoon des menschen, die in den hemel is. ;

mensch

;

;

,

!

,

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 431

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's